Artikkelen er frå 2013, og innhaldet kan vere utdatert.

Neste sommer skal den 150 meter lange Hærlandstunnelen åpnes for trafikk, og halve tunnelen er nå sprengt ut. Det blir en bred trefeltstunnel, som markerer overgangen mellom tofelts og firefelts veg på ny E18 gjennom Østfold.

Hærlandstunnelen ligger i den østre delen av E18 Melleby-Momarken gjennom Eidsberg kommune. Den nye vegen passerer her et høydedrag, og tunnel viste seg å være den beste løsningen, men arbeidet byr på utfordinger.

- Det skal bygges en trefelts tunnel, slik at profilen blir bredere enn vanlig, hele 16,75 meter. I tillegg er åsen er relativt lav, slik at det ikke må skytes for kraftige salver. Vi sprenger åtte meter i uka, sier byggeleder Roger Tollefsen i Statens vegvesen.

Etter hver salve skal all løs stein skal renskes vekk, og tunneltaket sikres med bolter. Ingen ønsker ulykker som følge av fallende stein. Geologer kontrollerer fortløpende arbeidet, og skal gi klarsignal før neste sprengning. Se bildeserien under.

Tollefsen regner med at sprengningsarbeidet er ferdig i løpet av oktober, og da starter etterarbeidet. Tunnelen skal kles innvending med betongelementer, og kabler og rør skal på plass. Bilistene skal kunne kjøre her om et år.

Aktuelt for fylke: Viken