Artikkelen er frå 2009, og innhaldet kan vere utdatert.

Statens vegvesen bygger ny firefelts E18 gjennom Østfold. I forbindelse med delstrekningen Krosby – Knapstad var det tilbudsåpning tirsdag 20. mai på entreprisen veg 2 som strekker seg fra Glomma ved Smaalenene bru til Knapstad.

Statens vegvesen mottok tilbud fra ni interessenter på entreprisen.
Entreprisen omfatter bygging av seks kilometer firefelts motorveg med midtdeler.
Byggeleder, Jørn Arild Pettersen i Statens vegvesen er fornøyd med prisene og sier at de ligger noe lavere enn forventet. Nå skal samtlige tilbud kontrollregnes før innstillingen skrives og godkjennes. – Vi håper å kunne skrive kontrakt før sommerferien avslutter Pettersen.

 Tilbudsnummer  Tilbyder Tilbudssum 

 1

 Veidekke Entreprenør AS   211 116 739,72
 2  Mesta Entreprenør AS  191 985 960,39
 3  AF Anlegg  180 564 710,00
 4

 Arbeidsfelleskapet
 Askim Entreprenør og Johan Rognerud

 210 580 361,00
 5  Skanska   215 839 055,00
 6  Arbeidsfelleskapet Huser og Rolstad  181 174 360,50
 7  Hæhre Entreprenør AS  186 251 187,60
 8  PEAB  228 495 509,00
 9  Tore Løkke AS  211 801 572,00


Delstrekningen Krosby – Knapstad åpnes for trafikk i oktober 2010

Tilbudsåpning Veg 2 Glomma - Knapstad
Byggeleder Jørn Pettersen (t.h.) og kontrollingeniør Jan Tore Lunde.

Andre arbeider i gang på Krosby – Knapstad
Tyske Bilfinger Berger bygger Smaalenene bru over Glomma. Askim Entreprenør AS bygger de øvrige motorvegbruene; Spydeberg bru, Grinna bru, Skøyen bru, og Ormerud bru. Skanska Norge AS innreder Romsåsen tunnel, bygger E18 fra Krosby til østre tunnelportal og fra vestre tunnelportal til Smaalenene bru samt ny tilkomstveg til Kykkelsrud over østre tunnelportal.

Flyfoto Krosby - Knapstad med påtegnet ny veglinje
Flyfoto av delstrekningen Krosby - Knapstad på ny E18 gjennom Østfold. Linje farget gult er veg, linje farget svart er bruer. Gul stiplet linje øst for Smaalenene bru er Romsåsen tunnel.
Aktuelt for fylke: Viken