"Vegvesenet er for kjappe"
Statens vegvesen får kritikk for rask planlegging, fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Men Elin Amundsen, prosjektleder for E18 Ørje-Vinterbro, mener at Statens vegvesen har fulgt plan og bygningsloven.
Fylkesmann Valgerd Svarstad Haugland og hennes stab er fortsatt kritiske til bygging av ny E18, melder Smaalenenes avis, med henvisning til et offentlig brev som er sendt E18-prosjektet.
Her varsler Fylkesmannen at det kan bli fremmet innsigelser mot forslaget til ny E18-trase over fylkesgrensen mellom Østfold og Akerhus.
Ifjor sa Fylkesmannens landbruksavdeling nei til forslaget om ny E18 gjennom Ski kommune, noe som bidro til at E18 fra Østfold måtte stoppe ved fylkesgrensen mot Akershus, som en midlertidig løsning.
Etter et forlik om jordvern ble kommunedelplanen for Ski vedtatt i september, og det ble mulig å planlegge en mer direkte forlengelse av E18 inn i Akershus.
- Vi ønsker å erstatte en midlertidig vegløsning til 50 millioner kroner, ofte omtalt som "Hanken", med en permanent løsning som følger den planlagte E18-traseen videre, sier prosjektleder Elin Amundsen.
Statens vegvesen har derfor laget et nytt forslag til reguleringsplan, for området ved fylkesgrensen. Det omfatter 1200 meter med ny firefelts motorveg fra Skaug i Hobøl kommune til Bergerveien i Ski kommune. Planen ligger ute til offentlig høring med svarfrist 23. januar.
Fylkesmannens landbruksavdeling mener imidlertid at Statens vegvesen har gått for fort frem, i forhold til bestemmelsene i plan og bygningsloven om mulighet for å avgi høringsuttalelser.
- Vi har fulgt plan og bygningslovens bestemmelser for tidsfrister og medvirkning, så dette er helt feil. Vi kan og skal dokumentere at vi har fulgt boka, sier prosjektleder Elin Amundsen.
Samferdselsdepartementet vil snart begynne arbeidet med Stortingsproposisjonen for E18 Knapstad-Akershus grense, og Amundsen håper at utbyggingsvedtaket også vil omfatte ny vegforbindelse over fylkesgrensen.
Men hvis Fylkesmannen fremmer innsigelse kan det bli forsinkelser, slik at reserveløsningen "Hanken" likevel må bygges.
- Det er helt meningsløst dersom vi må bygge Hanken. Den ødelegger mye dyrket mark den også, sier Håvard Osflaten, ordfører i Hobøl, som overfor Smaalenenes avis understreker at kommunen trenger ny veg nå.