- Vel støpt
Etter en vinter med mildvær har støpearbeidet på delstrekningen Momarken - Sekkelsten gått unna. Prosjektet er i rute i arbeidet med konstruksjonene og 15. mai ble den siste "store" støpen gjennomført da brudekket på Morenen bru ble støpt.
Nå legges siste hånd på verket, i form av støping avlastningsplater og støping av fortau.
Morenen bru er en spesiell konstruksjon, siden den er fundamentert rett på bakken i Monaryggen, som er en av landets mest kjente bredrandsavsetninger. Brua står på grunne fundamenter og blir også spennarmert. Etter siste støp blir brua stående noen dager før man trekker kabler for å spenne opp brua.
E18 legges midlertidig over Morenen bru
Om to til tre uker blir eksisterende E18 lagt i trafikk over Morenen bru. Så fort trafikken legges om over brua går man i gang med det siste masseuttaket på 17000 kubikk fra Monaryggen i området hvor eksisterende E18 går gjennom ryggen i dag. Slik vil E18 gå fram til vegåpning i slutten av august.
Eksisterende E18 vil etter vegåpning bli klassifisert ned til riksveg og vil gå inn i lokalvegsystemet. Etter vegåpning av delstrekningen Momarken - Sekkelsten vil rv. 128 gå over Morenen bru.
Alle konstruksjoner i rute
- Status for arbeidet med konstruksjonene på delstrekningen Momarken – Sekkelsten, ser oppløftende ut, forteller kontrollingeniør Ola Nerby. I løpet av to uker skal alle konstruksjoner både i veglinjen og overgangsbruer være ferdigstilt. – Nå gjenstår det kun riving av reis og støping av avlastningsplater for enkelte av bruene, så dette ser bra ut, sier han.
Det er Askim entreprenør som har ansvaret for konstruksjonene i veglinjen, mens Mesta har bygget overgangsbruene på delstrekningen Momarken – Sekkelsten.
Entreprenørene tar nå langhelg i forbindelse med 17. mai-feiringen. – Det er vel fortjent at de nå får et par dager fri, mener Ola Nerby. Arbeidet med konstruksjonene har gått etter fremdriftplanen, forteller han .