Strekningen omfatter bla. 2/3 av Høviktunnelen, Ramstadsletta bru og nytt kryss ved Høvik. Byggetid: juni 2022-2029/2030. Leverandør: Skanska Norge AS

Overflyvningsfilm fra Skanska Norge AS, tatt opp i august 2024.

Dette skal vi bygge

  • To km ny E18 med 2x3 felt.
    Høviktunnelen utgjør det meste av strekningen. Tunnelen er  rundt 1950 meter lang og får to løp med tre felt i hver retning. Ett av feltene i hver retning blir kollektiv-/sambruksfelt. To tredjedeler av Høviktunnelen (1250 meter) bygges som del av entreprise E103 Strand-Ramstadsletta.
  • Ramstadsletta bro over E18 (kommunal vei)
  • ny rundkjøring på Høvik, noe lokalvei, ramper til/fra E18
  • ca 750 meter veg i dagen på Ramstadsletta
  • tilpasning av dagens lokalveisystem (Sandviksveien, Kirkeveien og Ramstadsletta)
  • en del av den framtidig hovedsykkelveien langs Sandviksveien
  • vanntett trau ved Ramstadsetta og støttemurer langs E18
  • nye støyskjermer langs E18 på Ramstadsletta
  • elektroinstallasjoner, trafikkteknisk utstyr og omlegging av teknisk infrastruktur

Status for anleggsarbeidet, desember 2024

Arbeider langs Sandviksveien

Bildet viser et kart over fase 1 fremdriftsplan for arbeidet i Sandviksveien.  PDF med lesbar tekst er vedlagt under.
Fase 2 i fremdriftsplan for arbeidet i Sandviksveien. Foto: Skanska

Sandviksveien er planlagt åpnet igjen lørdag 21.12.2024. 

Siden slutten av februar har det vært arbeid med å legge nye vann- og avløpsledninger langs Sandviksveien. Sandviksveien vil være stengt for kjøretøy frem til slutten av desember 2024. Adkomst til boligene langs Sandviksveien blir opprettholdt. Gang- og sykkelveg forbi anleggsområdet er opprettholdt. Sandviksveien er stengt for buss frem til arbeidene er ferdig i Sandviksveien i slutten av desember 2024. Det er etablert bussholdeplass på E18 i østgående og vestgående retning ved Solvikveien. Bussholdeplassen på E18 ved Høvik kirke er opprettholdt.

I forbindelse med arbeidet vil det spuntes, dette er støyende arbeid som vil pågå i opptil tre uker. Les mer om støyende arbeider her.  Krysset i Glassverksveien vil ha noe redusert kapasitet. 

Driving av tunnel

Driving av Høviktunnelen.
Driving av Høviktunnelen. Foto: Eirik Natlandsmyr

Drivingen av Høviktunnelen pågår døgnet rundt med sprenging, boring og injeksjon av tetningsmasser i berget. Begge tunnelløp har nå passert 1000 meter.  Det er også sprengt ut tverrslag som forbindelse mellom tunnelløpene og ett av pumpebassengene.

Sprengningssalver 

Fjellkvaliteten på strekningen for Høviktunnelen mellom Ramstadsletta og Strand er noe varierende. Det innebærer at Skanska har ulik størrelse på salvene som benyttes for å drive fremover, og vil naboer vil merke rystelsene fra salvene i varierende grad. I østgående tunnelløp (retning Oslo) er fjellet krevende slik at tunneldrivingen skjer fra to sider inne i tunnelen. Erfaringsvis vet vi at enkelte opplever rystelser som noe ubehagelig. Vi presiserer derfor at rystelsene i prosjektet fortsatt holder seg godt innenfor vedtatte grenseverdier. Rystelsene kan oppleves som ubehagelige, men er altså ikke farlige.

Denne videoen fra Bransjeråd for Fjellsprenging gir en god innføring i hvordan det jobbes med sprengningsarbeider: 

Bransjeråd for Fjellsprengning - Rystelser og naboer

Vil du varsles før sprengningsarbeider?

Meld deg på Skanskas SMS-varsling for  E103 Strand-Ramstadsletta.

Sikring og tetting av tunnelen

Selv om fjellkvaliteten i tunnelen er bedre, trengs det likevel omfattende sikringsarbeider.  Skanska gjennomfører systematisk injeksjonsarbeider for å hindre innlekkasje av vann i tunnelløpene. Skanska og Statens vegvesen overvåker kontinuerlig grunnvannsnivået og vurderer eventuelle tiltak fortløpende.

Det er også en viss risiko for at sement fra injeksjonsarbeider kan komme opp til overflaten. Dersom du som er nabo til anlegget oppdager noe i kjellere eller uteområder, så oppfordrer vi deg til å kontakte oss straks. 

Ring tlf 45879219 eller send e-post til n

For deg som er nabo til anlegget gjør vi også oppmerksom på at du kan møte uniformerte medarbeidere fra Vegvesenet og Skanska både på dagtid og nattestid. Da er det trolig våre prosjektmedarbeidere som er ute på inspeksjon.    

Vi varsler deg når vi nærmer oss din bolig

Arbeidet med tunneldriving av de to tunnelløpene på Høviktunnelen vil pågå i minst 2,5 år. Vi vil varsle deg som er nabo over tunnelen etter hvert som vi nærmer oss din bolig.

Betongarbeider på Ramstadsletta

Skanska har gjennomført flere runder med støping av bunnplate og vegger for framtidig E18. Arbeidet utføres som vanntett støp for å hindre påvirkning av grunnvannsnivå i området.  Støpingen av bunnplate og vegger vil pågå i flere etapper.

Betongtunnel

Betongtunnelen inn til Høviktunnelen.
Betongtunnelen inn til Høviktunnelen. Foto: Lars Munte Kolstad / Statens vegvesen


Vi er også i gang med grunn- og betongarbeider for betongtunnel for østgående løp. Betongtunnelen blir en del av den nye Høviktunnelen, og bygges over en strekning der det ikke er fjell til å sprenge tunnel. I østgående løp er også 150 meter av betongtunnelen ferdig, inkludert 35 meter vanntett støp i bergtunnel.

Ramstadsletta bru

Ramstadsletta bru.
Ramstadsletta bru. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen

Halvparten Ramstadsletta bru er ferdigstilt, med storstøp utført i september. Den andre halvdelen av broen vil bli bygget i 2026, når trafikken i vestgående retning flyttes inn på anleggsområdet. Broen skal bli lokalvei med gang- og sykkelvei over nye E18.

Montering av permanent støyskjerm

Støyskjerm på Ramstadsletta.
Støyskjerm på Ramstadsletta. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen

Betongarbeider og støp av styskjermer på Ramstadslette er ferdig på nordsiden av E18. Hver søyle veier rundt 10 tonn, og er produsert i Forsand av Norsk spennbetong AS. Mellom de 8 meter høye søylene er det støpt en 3,2 meter høy vegg. Den øvre delen vil bestå av skjermelementer i stål.

Senere i prosjektet vil tilsvarende støyskjermer bygges på motsatt side, mot sør. Planen er at disse skal opp i 2026/27, og være dekket med solcellepanel. Målet er et disse i tillegg til å skjerme omgivelsene for støy, også kan være med å forsyne den nye veien med strøm.

Følg E18 Lysaker-Ramstadsletta på Facebook

Sist oppdatert:

Status på arbeidene