Gjønnestunnelen
Gjønnestunnelen er en ny vegforbindelse i tunnel mellom Gjønnes og E18 ved Strand med videre forbindelse til Fornebu.
Status for arbeidet
16. mai 2024 skrev Statens vegvesen under byggekontrakt med OHLA. Kontrakten har en anslått prislapp på 1,84 mrd. kroner.
Anleggsarbeidet for Gjønnestunnelen startet 19. august. I første omgang får dette betydning for parkeringsplasser og bussholdeplass.
I perioden fra uke 41 til og med uke 44 blir det tidvis støyende arbeider som følge av etablering av ny midlertidig vei og rundkjøring.
Trafikkomleggingen og kutting av trær er utført og graving står nå for tur fremover. Det vil i tiden fremover bli noe motorstøy fra gravemaskiner spesielt, men dette vil dempe seg etter hvert som vi kommer under støygjerder.
For mer informasjon om arbeidet som kommer, kan du se presentasjon og opptak fra nabomøtet som ble avholdt i august: Nabomøte om anleggsarbeider på Gjønnes
Bli kjent med entreprenøren OHLA Norge
Når vi nå går i full gang med prosjektet er det viktig for OHLA Norge å være tilgjengelige. OHLA Norge vil være tilstede for naboer og andre interesserte i kafeen på Gjønneshallen hver onsdag fra 13:00-16:00 (frem til midten av november). Her vil de være tilgjengelig og svare på spørsmål.
OHLA Norges nettsider finner du her: https://www.ohla-norge.no/
Dette omfatter prosjektet
Prosjektet omfatter prosjektering og bygging av den 1950 meter lange Gjønnestunnelen inkl. lokalveisystem ved Gjønnes (Bærum kommune). Tunnelen er toløps tunnel med tverrsnitt T9,5.
Det meste av tunnelen (1500 meter) inngår i kontrakten for entreprise E105. Dette inkluderer betongtunnel på 100 meter og bergtunnel på 1400 meter. Bygging av de resterende 450 meterne av tunnelen inngår i tilstøtende entreprise E102 Fornebukrysset-Strand. Parsellgrense er rett nord for Høviktunnelen.
I tillegg til tunnelen skal det etableres nytt kryssområde på Gjønnes med tilknytning til Bærumsveien.