Ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden er det første viktige steget i utbyggingen av E39 mellom Breivika i Ålesund og Bolsønes i Molde. En undersjøisk tunnel fra Vik i Vestnes til Otrøya og hengebru fra Nautneset på Otrøya til Julbøen vil avløse to ferjesamband og knytte regionen tettere sammen. 

E39 Ålesund-Molde er delt inn i fem delstrekninger:

  • E39 Ålesund–Digernes - Måleprogram knytta til spørsmål om forurensing i Brusdalsvannet pågår. Varslet oppstart om reguleringsplanlegging.
  • E39 Digernes–Ørskogfjellet - Planprogram for kommunedelplan og grovsiling trasevalg vært på høring, videre planarbeid pågår.
  • E39 Ørskogfjellet–Vik - Reguleringsplan vedtatt sommeren 2023. Arbeid med egen plan for skredsikring langs E136 Skorgedalen pågår.   
  • Vik–Julbøen (Romsdalsfjordkryssingen) - Byggeplanlegging og arkeologi. KS2 gjennomført.
  • E39 Julbøen–Molde - reguleringsplan vedtatt. (Også Bolsøneskrysset) Reguleringsplan gang- og sykkelveg fv. 668 Julbøen – Baret i desember 2023. Plan for sjøfylling Grand Fjære pågår. KS2 gjennomført.  

 

Aktuelt nå:

7. februar 2024 – Planer for E39 Digernes–Ørskogfjellet ut på høring

14. desember 2023 - Vedtatt reguleringsplan for gang- og sykkelveg fv. 662 Julbøen–Baret | Statens vegvesen 

20.november 2023 – E39 Ålesund–Digernes | Statens vegvesen

6 november 2023 — Skredsikring i Skorgedalen ut på høring

12. september 2023 — Vegvesenet vurderer fire løsninger for ny veg langs Brusdalsvatnet | Statens vegvesen

24. mars 2023 — Her er KS2 rapporten om E39 Vik-Molde | Statens vegvesen

22. mars 2023 — Vil snakke med innbyggerne om Grandfjæra i Molde  | Statens vegvesen

21. mars 2023 — Stor interesse for Eksportveg-planer fra Breivika til Ørskogfjellet | Statens vegvesen

 

 

Sist oppdatert: