Artikkelen er frå 2017, og innhaldet kan vere utdatert.

Statens vegvesen har forbedret kryssløsningen på Otrøya for kryssinga av Romsdalsfjorden.

Det nye krysset er behandlet og godkjent av Midsund kommune.

- Vi jobber hele tiden for å optimalisere løsningene og redusere kostnadene, forteller prosjektleder Harald Inge Johnsen om den nye løsningen for trafikken fra den planlagte undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden og hengebrua over Julsundet.

Unngår rasfarlig område
Det er krevende å bygge veg i Norge, vi bygger gjennom fjell og over og under vann. Nautneset på Midsund er preget av bratt terreng og består for det meste av fjell. Deler av det opprinnelige krysset var planlagt i et område som krevde omfattende rassikring og en høy fylling. Statens vegvesen har derfor sett på alternative løsninger.

Den nye løsningen unngår det rasfarlige området, er bedre for kollektivreisende og er 130 millioner kroner billigere. Se illustrasjoner av det nye krysset nederst i saken.

130 millioner billigere

Den nye kryssløsningen blir omtrent 130 millioner kroner rimeligere.

- Det blir billigere fordi vi slipper en høy fylling med lette masser, omfattende rassikring og usikkerheten knyttet til dette, forteller prosjektleder Harald Inge Johnsen.

Kryssingen av Romsdalsfjorden er omtalt i Nasjonal Transportplan 2018-2029, og Stortinget har bedt Statens vegvesen se på mulige kostnadsreduksjoner for hele E39 Ålesund-Molde.

Aktuelt for fylke: Møre og Romsdal