Artikkelen er frå 2015, og innhaldet kan vere utdatert.

Siden april i år har Entreprenørservice AS og Devico utført retningsstyrt kjerneboring på oppdrag fra Statens vegvesen

Kjerneboringen skal kartlegge kvaliteten på fjellet der traseen for den undersjøiske tunnelen fra Vik til Otrøya er planlagt å gå. Totalt bores det fire hull fra tre ulike boresteder, to fra øya Tautra, ett fra Vik og ett fra Otrøya.

- På Heggdal på Otrøya passerte vi 1 000m for to uker siden, og det gjenstår ca. 500, sier prosjektleder Harald I. Johnsen.

Fra borehullene tas det ut kjerner av fjellet som legges i kasser før de undersøkes av Vegvesenets geologer. Geologene skal undersøke til sammen 6 500 meter med kjerneprøver for å kartlegge grunnforholdene til fjordkryssingen.

Kjerneprøvene blir nøye studert og fotografert og hver eneste sprekk blir registrert og beskrevet. Hver meter av prøvene får en karakter som beskriver kvaliteten på berget. Geologene tar også prøver av kjernene for å få mer informasjon om mineralinnhold og trykkfasthet. I tillegg er og blir det utført flere andre undersøkelser som:

  • Sjøseismikk i år 1987, 2004, 2008
  • Landseismikk og resistivitetsmålinger
  • Sjøbunnskartlegging, UV-filming
  • Magnetografi
  • Berggrunnskartlegging
  • Fjellskred vurderinger
  • Insar målinger
  • Vurderinger av skredfare
  • Vurderinger av jordskjelv
  • Borhullslogging
  • Tomografi

All denne informasjonen skal sammenstilles i en rapport, og samlet gir dette svært god informasjon om grunnforholdene. Rapporten forteller blant annet hvor mye sikring som trengs i den undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden.

Seismikken som er gjennomført i Romsdalsfjorden viser at det er flere svakhetssoner som går på langs av fjorden. Kjerneboringen som utføres nå vil kartlegge disse svakhetssonene mer i detalj. Svakhetssonene vil kreve ekstra sikring under driving av tunnelen under Romsdalsfjorden. Men så langt ser prøvene bra ut, det er mye gneis og amfibolitt som er godt fjell å drive i.

Aktuelt for fylke: Møre og Romsdal