Artikkelen er frå 2015, og innhaldet kan vere utdatert.

På Otrøya i Møre og Romsdal gjennomføres nå kjerneboring for mulig tunnel under Romsdalsfjorden.

Statens vegvesen inngikk i mars kontrakt med Entreprenørservice AS for gjennomgående kjerneboring langs hele tunneltraseen for den mulige 15,5 km lange undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden. Tunnelen er en del av arbeidet med ferjefri E39, og kan sammen med en hengebru over Julsundet gi ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden.

Det skal bores totalt fire hull med lenger mellom 1 500 m og 2 200m fra tre ulike boresteder. To hull skal bores fra øya Tautra, ett fra Vik i Vestnes og ett fra Otrøya.

1.april gikk startskuddet for kjerneboringen, som nå gjennomføres med utstyr fra underleverandøren Asera Mining AB. Entreprenørservice skal selv bore de to hullene fra Tautra. Devico AS er ansvarlig for styring av boringen

- Vi har store forventninger til de utfordrende boringene som skal kartlegge svakhetssonene i berggrunnen, og ser med spenning fram til at det videre arbeidet med å bore oss gjennom Romsdalsfjorden, forteller prosjektleder Harald Inge Johnsen.

Skal kartlegge svakhetssoner
Tidligere undersøkelser viser at det er noen svakhetssoner i fjellet. Formålet med kjerneboringen er å kartlegge i detalj disse svakhetssonene og dermed optimalisere endelig tunneltrase.

Totalkostnaden for hele prosjektet inkludert den undersjøiske tunnelen og hengebrua ble beregnet til 12,5 milliarder i 2013 (2013 kroner). Siden prosjektet er i en tidlig fase av planleggingen og er teknologisk utfordrende, har anslaget stor usikkerhet.

- Vi skal gjøre et nytt kostnadsanslag i reguleringsplanarbeidet, der vi reduserer usikkerheten til 10 %. Risikoen reduseres fordi vi vil få bedre kunnskap om blant annet grunnforhold og tekniske løsninger. På grunn av nye krav om høyere standard med høyere fartsgrenser, sikkerhet i lange tunneler, bredere tunnel og spesielt kryssløsninger, forventer vi en kostnadsøkning, forteller Johnsen.

Aktuelt for fylke: Møre og Romsdal