Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

En ny vindmålermast på Midsund skal gi enda mer informasjon om vindforholdene for den planlagte hengebrua over Julsundet.

Sammen med en 16km lang tunnel er hengebrua på 2km er en del av prosjektet E39 Romsdalsfjorden.

Den nye vindmasten ruver 70m over bakken og ble montert og satt i drift 3.juli av Kjeller Vindteknikk på oppdrag fra Statens vegvesen. Masta er plassert på Nautneset på Midsund på tomta til Salmar sitt oppdrettsanlegg.

Vegvesenet har fra før to 50m høye vindmålermaster på Julbøen og Midsund i nærheten av de planlagte tårnene for hengebrua. Disse mastene har samlet data om vindforholdene siden årsskiftet 2013/2014. Mastene skal fortsatt stå der, mens den nye stålmasta skal gi enda sikrere data om vindforhold, blant annet kastevind, i området der brutårnet skal plasseres. Alle vindmålerne samler data parallelt og gir mulighet for å korrelere dataene (mellom målepunktene) som kommer inn.

- Vindmålermastene vil gi oss mest mulig informasjon om vindforholdene, og vil bli en god erfaringsbase både for den permanente brua, og ikke minst også forventet vind som man må ta hensyn til under bygging av brua, forteller prosjektleder Harald Inge Johnsen.

Så langt viser vindmålemastene at vindforholdene er overkommelige og at brua er dimensjonert med god margin for vindforholdene.

E39 Romsdalsfjorden er en del av ferjefri kyststamveg fra Kristiansand til Trondheim. Kryssingen av Romsdalsfjorden mellom Vestnes og Molde er første viktige steg i utbyggingen av E39 Ålesund-Molde for å skape et felles bo- og arbeidsmarked og redusere reisetiden mellom byene til en time. For å kunne starte bygging må prosjektet bli prioritert i Nasjonal transportplan 2018-2029 og få bevilgning gjennom statsbudsjettet.

Aktuelt for fylke(r): Møre og Romsdal