Starter opp detaljregulering for E39 Bolsønes-Kviltorp
Det tidligere reguleringsplanforslaget for E39 Bolsønes-Fuglset blir erstattet av en ny plan som strekker seg videre fra Fuglset til Kviltorp i Molde.
Årsaken til endringen er at det planlagte utløpet av tunnelen vestfra må legges om på Bolsønes for å sikre en god nok avstand fra tunnelåpningen til det første krysset.
- I den opprinnelige planen kom tunnelen ut ved Felleskjøpet i Fannestrandvegen. I den nye planen vil tunnelåpningen være noe lengre østover, mot Fuglsetkrysset. Endringen kommer som følge av krav om lenger avstand mellom tunnelinngangen og rundkjøringen. Dette er avklart i forbindelse med kommunedelplanarbeidet for E39 mellom Julbøen og Molde, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen.
Avstanden var tidligere på mellom 60 og 70 meter. I detaljreguleringen for E39 Bolsønes-Kviltorp vil den være på 120-130 meter.
- Siden tunnelåpningen vil få en ny plassering på Bolsønes må vi starte planprosessen på nytt, og er nå inne i en tidlig fase av dette. Mulige alternative løsninger på strekningen til Kviltorp er skissert i planprogrammet, sier Brudeseth.
Planprogrammet og kart over planområdet er tilgjengelig og kan lastes ned på denne siden.
Statens vegvesen inviterer til et åpent informasjonsmøte om reguleringsplanen for E39 Bolsønes-Kviltorp i Molde rådhus onsdag 19. juni kl. 19.00.
Del av Bypakke Molde
Reguleringsplanen for E39 Bolsønes-Kviltorp er en del av arbeidet med Bypakke Molde.
På strekningen Bolsønes-Årø skal det legges til rette for en smal firefelts-veg med en bredde på 17-18 meter der et av feltene i hver retning blir kollektiv- og sambruksfelt. Bedre trafikksikkerhet og miljøforhold, samt økt framkommelighet, er blant målsettingene i prosjektet.
- Et av hovedmotivene er å legge bedre til rette for gående og syklende, og vi har som utgangspunkt at gang- og sykkelvegene i området skal være mest mulig gjennomgående. Det planlegges i tillegg gode planfrie kryssinger mellom nord- og sørsida av E39. Vi har også som mål å lage færre men bedre kryss, som gjør at det blir mulig å planlegge boliger og næringsvirksomhet i sentrumsnære områder østover fra Molde sentrum, sier Brudeseth.