Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Mange har uttalt seg til forslaget til kommunedelplan for E39 Julbøen-Molde. Molde kommune registrerte i alt 80 høringsuttalelser før høringsfristen gikk ut. Vegvesenet vil nå vurdere en løsning som bedre ivaretar området rundt Kringstadsetra.

Både privatpersoner, offentlige instanser og interessegrupper har uttalt seg til forslaget til kommunedelplan. Nå har kommunen og Statens vegvesen startet opp arbeidet med gjennomgang av uttalelsene og justering av planforslaget.

Harald Inge Johnsen, prosjektleder i Statens vegvesen, synes det er flott at så mange har engasjert seg i prosjektet.

- Vi jobber nå med å justere planene for å se hvor langt det er mulig å imøtekomme innspillene om bedre ivaretakelse av Moldemarka, sier Johnsen.

Anbefaler ikke «grønn» veglinje

I høringsforslaget er det tre alternativer for ny E39 mellom Julbøen og Molde. Statens vegvesen anbefalte «rosa» veglinje av hensyn til kostnader og muligheten for trinnvis utbygging.

Av høringsuttalelsene går det frem at mange ønsker seg den «grønne» veglinjen, som innebærer gjennomgående tunnel fra Julbøen til Bolsønes. Vegvesenet mener dette alternativet har betydelig høyere kostnader og en tilsvarende mindre nytteverdi.

Det er også slik at dette alternativet er lite egnet for en trinnvis utbygging. Årsaken til det er at det av hensyn til trafikksikkerhet stilles krav til doble tunnelløp for tunneler over 10 km. Alternativt kan det være mulig å bygge ett løp for trafikk supplert med tunnel for rømning, men også dette vil det være knyttet høye kostnader til.

Vil foreslå nytt alternativ

De aller fleste høringsuttalelsene trekker frem ønske om å redusere inngrep i Moldemarka, og da spesielt området rundt Haukabøelva og Kringstadsetra. Fylkesmannen i Møre og Romsdal har varslet innsigelse mot planene av hensyn til friluftslivet og støy i friluftsområder.

Vegvesenet har innledet en dialog med Fylkesmannen om hvordan utfordringene det blir pekt på i innsigelsen kan løses.

- I det videre arbeidet vil vi se nærmere på et mulig fjerde alternativ for ny veg mellom Julbøen og Molde, der tunnelen under Kringstadnakken forlenges vestover forbi det mest sårbare området ved Haukabøelva og stiene til Kringstadsetra. En slik løsning vil kunne redusere de negative virkningene av ny E39 betydelig, mener Johnsen.

Ny høring

Når Statens vegvesen har ferdigstilt dette forslaget, vil det bli oversendt Molde kommune for vedtak om offentlig ettersyn. Dersom hovedutvalg for teknisk, plan, næring og miljø kommer til at forslaget kan legges ut på høring, vil dette bli annonsert i Romsdals Budstikke, samt legges ut i Molde kommunes planportal og prosjektets hjemmeside på vegvesen.no. 

Merknadene fra både første og andre høringsrunde vil bli behandlet samlet før saken legges fram for politisk sluttbehandling i kommunen.

 

For mer informasjon, kontakt:

Harald Johnsen, prosjektleder i Statens vegvesen

Tlf: 915 12 885

E-post: 

 

Illustrasjonen viser de tre veglinjene som til nå er foreslått for ny E39 Julbøen-Molde. De stiplede linjene viser hvor vegen vil gå i tunnel, mens heltrukken linje er veg i dagen.
Illustrasjonen viser de tre veglinjene som til nå er foreslått for ny E39 Julbøen-Molde. De stiplede linjene viser hvor vegen vil gå i tunnel, mens heltrukken linje er veg i dagen. Illustrasjon: Statens vegvesen/Sweco Foto: Statens vegvesen/Sweco
Aktuelt for fylke: Møre og Romsdal