Artikkelen er frå 2010, og innhaldet kan vere utdatert.

Statens vegvesen har sett på en lang rekke alternative løsninger for ny E39 mellom Ålgård sør (Skurve) i Gjesdal kommune og til Hove (kryss med rv. 13) i Sandnes kommune. Det er til sammen vurdert 36 forskjellige løsninger for vegtraseer og kryss, og av disse forslår Statens vegvesen i en rapport at 9 alternativer / varianter tas med i videre planarbeid.

Hensikten med rapporten er å bestemme hvilke hovedalternativer som skal inngå i forslag til kommunedelplan og konsekvensutredning, som forventes å foreligge i løpet av 2. halvår 2011. Endelig valg av trase gjøres etter at kommunedelplanen og konsekvensutredningen har vært på høring / offentlig ettersyn i 2012.

Mellom Hove og Bråstein foreslås en utbygging i en korridor med dagens E39 som utgangspunkt. Mellom Bråstein og Ålgård sør ligger alle alternativene øst for dagens E39, enten i tunnel(er) eller som veg i dagen. Langs Kongeparken skal det også ses på en løsning med utvidelse av dagens veg, nytt kryss og ny lokalveg - i tillegg til et alternativ med tunnel forbi. Alle alternativene går i tunnel forbi Ålgård sentrum og kommer ut ca ved Vaule bru (kryss med dagens fv. 45 til Sirdal). Det foreslås 4 kryss på strekningen, et ved Vaule / fv. 45, et ca ved kommunegrensa mellom Sandnes og Gjesdal, et ved Bråstein og et ved Bogafjell). En korridor C som gikk sør og vest for Ålgård / Edlandsvannet ble det gjennom behandlingen av planprogrammet i juni 2010 besluttet å ikke ta med videre.

Statens vegvesen har nå sendt rapporten til Sandnes og Gjesdal kommuner som vil avgjøre videre behandling. Etter at disse har behandlet rapporten skal det gjennomføres en optimalisering av linjer og kryssutforming, og deretter skal det utarbeides forslag til plan og utredning i henhold til stadfestet planprogram.

 

Aktuelt for fylke: Rogaland