Merkedag for ny E39 mellom Lønset og Hjelset
KS2-prosessen er nå i gang for veiprosjektet, som kan få byggestart neste høst.
På torsdag i forrige uke var det oppstartsmøte for den eksterne kvalitetssikringen, kanskje mest kjent som KS2, hos Samferdselsdepartementet i Oslo.
Det er krav om KS2-prosess for alle prosjekt med en antatt kostnad på over 750 millioner kroner. Kostnadsoverslaget for den nye vegen mellom Lønset og Hjelset er 1 380 millioner kroner. Deler av dette beløpet, 770 millioner, vil bli finansiert gjennom bompenger.
- At vi nå har startet kvalitetssikringen er en viktig milepæl for prosjektet. Denne skal være ferdig til våren, og dersom Stortinget vedtar bompengeproposisjonen blir neste steg å lyse ut totalentreprisen. Vi håper å kunne begynne på anleggsarbeidet høsten 2019, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen.
Stor forbedring fra eksisterende vei
Formålet med den nye veien er å sørge for økt trafikksikkerhet og framkommelighet ved å flytte europavegen vekk fra delvis tett bebyggelse.
- I dag varierer fartsgrensen fra 50 til 70 kilometer i timen, det er hele 98 avkjørsler på strekningen og kjørebanen er smal. Den nye veien vil være uten avkjørsler og har bare to kryss - på Lønset og Hjelset. Fartsgrensen blir 90 kilometer i timen og man vil spare 3-4 minutter i reisetid, sier Brudeseth.
Den nye veien skal blant annet sørge for god trafikkflyt til og fra det nye sykehuset som er planlagt på Hjelset.
Kan stå ferdig i 2022
Deler av den 9,3 kilometer lange strekningen vil bli en firefeltshovedvei med midtdeler.
- Byggeperioden vil ta mellom to og et halvt og tre år. Blir prosjektet vedtatt av Stortinget til våren, er målsetningen å kunne åpne veien i 2022, sier Brudeseth.
Prosjektet vil bli lyst ut som en totalentreprise. Dette innebærer at entreprenøren tar på seg både prosjektering og utførelse av arbeidet.