Statens vegvesen forbereder en bredere høring av kommunedelplan for ny E39 Vegsund-Breivika, ved å legge ut planforslag for begge alternativ parallelt.

Mer dokumentasjon må utarbeides, og høringen er planlagt å starte i januar.

Statens vegvesen orienterte i begynnelsen av november Ålesund kommune om arbeidet med kommunedelplanen. Da var planen å la høringa ha hovedfokus på Alternativ 2, som går langs eksisterende trasé, og er det anbefalte forslaget fra Vegvesenet.

- Vi er lydhør for signalene vi fikk i hovedutvalg for teknisk, miljø og samferdsel, og har tatt dette til etterretning. Vi vil nå legge ut begge alternativene på høring samtidig, og bidra til en mer effektiv prosess. Begge traséene er ferdig utredet med alle fagrapporter, men vi må utarbeide plankart og planbestemmelser for det andre alternativet (omtalt som alternativ 1). Også de digitale løsningene som tar imot innspill må tilpasses begge linjealternativene, og samlet betyr dette at framdrifta må skyves noe, sier planleggingsleder Heidi Martens i Statens vegvesen.

Høringa av planforslag for alternativ 2 var planlagt å starte i midten av desmeber, men fremdriften er nå utsatt med en måned, og høringsstart er satt til midten av januar. Dette forskyver planlagte informasjonsmøter og åpne kontordager til litt ut i februar. Målet er fremdeles å få forslaget til kommunedelplan klart for politisk behandling før sommerferien.

Oversikt over de to alternativene.
Oversikt over de to alternativene. Foto: Statens vegvesen

Alternativ 1 med lang tunnel går utenom tettbygd strøk, og de største inngrepa i bygningsmasse og miljø kommer ved tunnelinnslaget nær Blindheimskrysset og i Breivika. Kostnad beregnet til ca 7 milliarder.

Alternativ 2 baserer seg på utvidelse langs vestsiden av eksisterende trase, og vegen her kan bygges ut trinnvis, slik at den ulykkesbelastede Blindheimstunnelen kan komme først. Denne løsninga kan få oppstart tidligere, da ikke hele investeringa på rundt 7,7 milliarder må tas samtidig.

Aktuelt for fylke: Møre og Romsdal, Ålesund