Anleggsarbeidet er i gang for E6 Fjerdingelvbrua med tilstøtende veger
Entreprenør Peab Anlegg AS, som har med seg Austad Maskinstasjon AS som støttende entreprenør på vegbygging, graving og sprenging, har rigget seg til ved anleggsstedet og starter nå på forberedende arbeid ved E6 Fjerdingelvbrua.
Gjennom prosjektet skal det bygges en ny bru over Fjerdingelva, ny kulvert over Litlåa og oppgradering av tilstøtende veger på til sammen 900 meter av E6 i Grong kommune i Trøndelag.
- Vi legger opp til brubygging over Fjerdingelva gjennom vinteren. Det var viktig for oss med en så tidlig oppstart som mulig denne høsten, slik at vi forhåpentligvis unngår bygging i elveløpet når det forventes å bli stor vannføring til våren, sier Geir Skjold-Johnsen, byggeleder i Statens vegvesen.
Kan bli stengt i opptil 30 minutter
Fra og med neste uke kan det bli flere daglige stengninger av E6 i forbindelse med sprengningsarbeid. Mannskapet på anlegget vil i utgangspunktet jobbe fire dager i uken, mandag til torsdag.
- Vegen vil bare være stengt så lenge det er behov for det på grunn av sprengning og eventuelt opprydding av stein i vegbanen, og da i maksimalt 30 minutter, sier Skjold-Johnsen.
Entreprenøren har opprettet et varslingssystem for SMS, slik at de som melder seg på vil få gratis varsel på SMS før salvene. Påmelding er via nabovarsling.no.
Byggetid på ca. 1 år
Vegvesenet signerte kontrakten for byggingen av nye E6 Fjerdingelvbrua med tilstøtende veger med Peab Anlegg AS i midten av september.
Kontrakten, som har en verdi på ca. 42,7 mill. kroner, omfatter følgende:
- Ny bjelkebru over Fjerdingelva på ca. 55 meter.
- Ny kulvert over elva Litlåa på ca. 18 meter.
- Riving og fjerning av den gamle brua og eksisterende kulvert.
- Ny veg på om lag 900 meter av E6.
Byggetiden for prosjektet er beregnet til ca. ett år. Det blir også lagt opp til en periode med sluttrydding våren 2022.
Del av E6 Fjerdingen-Grøndalselv
Strekningen sør for Fjerdingelva og nord til fv. 764-krysset ved Grøndalselv skal også oppgraderes til dagens standard for nasjonale hovedveger.
I prosjektets hovedentreprise, E6 Fjerdingen-Grøndalselv, er Vegvesenet nå godt i gang med den konkurransepregede dialogen med tre entreprenører.
- Vi er midt i en spennende prosess med tre grupperinger som er svært ivrige med å utvikle veglinjene sine. Et av de viktige elementene i planleggingsarbeidet er hvordan vi kan gjenbruke massene som tas ut i det samme prosjektet. God massebalanse er nødvendig for å få lavest mulig kostnad og samtidig skåne miljøet ved å unngå deponi og begrense utslippene fra lastebiler som må til for å frakte massene, sier prosjektleder Harald Johnsen i Vegvesenet.
De siste par ukene har også utfordringen med vegbygging i myrområder, og hvordan dette kan gjøres på en mest mulig skånsom måte, hatt stort fokus i den konkurransepregede dialogen. Grupperingene skal i denne fasen av anskaffelsen vurdere om nye E6 Fjerdingen-Grøndalselv burde omreguleres, eller om den beste løsningen er å bygge vegen etter vedtatt reguleringsplan.
Det er satt av om lag ett år til reguleringsplanlegging etter at dialogfasen og selve tilbudskonkurransen er avsluttet. Forventet byggestart er derfor først våren 2022.
Informasjonsmøte i desember
I forbindelse med anleggsarbeidet som nå har startet på E6 Fjerdingelvbrua med tilstøtende veger, samt i forbindelse med hovedentreprisen E6 Fjerdingen-Grøndalselv, planlegger vi et åpent informasjonsmøte i Grong onsdag 2. desember.
Vi kommer tilbake med nærmere informasjon om møtested og tidspunkt.
Kontakt
For spørsmål om arbeidet som er i gang i delprosjektet E6 Fjerdingelvbrua, ta kontakt med byggeleder konstruksjoner, Geir Skjold-Johnsen. Tlf: 909 24 507, e-post:
For spørsmål om hovedentreprisen E6 Fjerdingen-Grøndalselv, ta kontakt med prosjektleder Harald Johnsen. Tlf: 915 12 885, e-post: