Godt i gang med reguleringsplanlegging av ny E6 fra Fjerdingen til Grøndalselv
Det blir ny E6 på hele strekningen.
I midten av mars tildelte Statens vegvesen Letnes Entreprenør AS oppdraget med å planlegge, prosjektere og bygge 10 kilometer ny E6 i Grong kommune i Trøndelag. Letnes Entreprenør AS er nå godt i gang med reguleringsplanarbeidet.
Planprogrammet fastsatt av kommunene Grong og Namsskogan sier hvordan planleggingen skal gjennomføres.
Det meste av strekningen ligger i Grong kommune. En kort strekning nord for Grøndalselv ligger i Namsskogan kommune.
Ny E6 på hele strekningen
Letnes Entreprenør AS planlegger nå for bygging av ny E6 på hele den ti kilometer lange strekningen. Det planlegges for fartsgrense 90 km/t.
- Den nye vegen får slakere svinger og mindre stigninger og en gjennomgående bredde på ni meter. Det er positivt for alle trafikanter, men spesielt for tungtrafikken, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.
Ny E6 planlegges øst for dagens E6 på nesten hele strekningen. Et kort parti ligger helt inntil dagens veg på vestsiden. Sør for Fjerdingelva, forbi Åsmulen og sør for Grøndalselv blir ny E6 delvis liggende flere hundre meter unna dagens E6, men på mesteparten av strekningen blir den liggende nært dagens.
- Vi har vurdert flere alternativer der kortest mulig veg, grunnforhold og å unngå inngrep i myr har vært viktige kriterier. Hensyn til naturmangfold og myr er hovedbegrunnelsen for at alternativet vi arbeider videre med ligger forholdsvis nært dagens E6, sier planleggingsleder Bernt Helberg i Statens vegvesen.
Den nye vegen blir ca. 500 meter kortere enn dagens E6. Sammen med høyere fartsgrense blir reisetida på strekningen redusert med om lag 20 prosent. Trafikksikkerheten blir også vesentlig bedre.
Færre avkjørsler
Antall avkjørsler blir vesentlig redusert for å kunne skilte for 90 km/t. Det planlegges med avkjørsel ved Tettmoen, Åsmulen, Sæterhaugen og Granmo.
Dagens kryss med Folmervegen planlegges flyttet litt lenger sør og bli felles med adkomst til Sæterhaugen.
Ny bru over E6
Ved Grøndalselv planlegges fylkesvegen mellom Lassemoen stasjon og Skorovatn på bru over ny E6. Kryss med av og påkjøring E6 blir på vestsiden, med bussholdeplass og mulighet for pendlerparkering i kryssområdet.
Det planlegges også et midlertidig asfaltverk ved Grøndalselv i anleggsfasen, og det bli etablert midlertidige riggområder og brakkerigg på strekningen.
Hva skjer med dagens E6?
Dagens E6 på strekningen planlegges beholdt som adkomst til boliger og gårdsbruk eller driftsveg for skogbruket. Den blir imidlertid smalnet og asfalten blir fjernet på strekninger der den kun blir benyttet til skogsdrift.
Arealer langs E6 som i dag er ryddet for skog av hensyn til sikt planlegges tilplantet. Sammen med bevaring av myr er dette positivt for klimaregnskapet.
Framdrift
Våren og sommeren blir benyttet til planlegging og utredninger.
- Vi har vektlagt naturmangfoldet, og da spesielt myr, i alternativvurderingene vi har gjort hittil, men temaet blir grundig utredet i det videre reguleringsplanarbeidet. Biologer vil derfor gjennomføre registeringer nå i sommer. Det er allerede gjort mange grunnboringer på strekningen, men det er planlagt supplerende grunnboringer i tida framover, sier Helberg.
Forslag til reguleringsplan er planlagt sendt til kommunene for politisk behandling i august. Deretter skal forslaget ut på offentlig ettersyn, sannsynligvis i september-oktober. Alle direkte berørte grunneiere vil få planforslaget direkte tilsendt.
Statens vegvesen planlegger et informasjonsmøte i høringsperioden – digitalt eller fysisk avhengig av smittesituasjonen – sannsynligvis rundt 1. september.
- Vi har godt håp om at endelig vedtak av reguleringsplanen i kommunestyrene i Grong og Namsskogan vil skje i desember, sier Helberg.