Halvveis i byggingen av E6 Hålogalandsbrua
E6 Hålogalandsbrua begynner å ta form, og brubyggingen er om lag halvveis i løpet. Tårnene på begge sider av fjorden har reist seg og monteringen av stål er så vidt i gang.
Byggingen av Norges nest lengste hengebru startet høsten 2013, og nå som prosjektet er om lag halvveis i byggingen begynner man å se den ferdige brua i det fjerne.
Brua skal etter planen åpnes for trafikk innen utgangen av 2017, og hvis de to neste vintrene spiller på lag, har prosjektleder Einar Karlsen i Statens vegvesen fortsatt tro på at dette skal holde.
– Vi ligger noen måneder etter skjema, men gitt at de to neste vintrene ikke blir for ille så jobber vi fortsatt for åpning i mot slutten av 2017, sier Karlsen.
Dette er det største enkeltprosjektet Vegvesenet noen gang har hatt i Nord-Norge, og det er et stort og komplisert prosjekt med mange faktorer som er avhengig av hverandre.
– Stort sett så har alt gått etter planen, men vi har for eksempel hatt noen større utfordringer i forbindelse med den undersjøiske fundamenteringen av brutårnene, forklarer Karlsen.
Toppen av tårnene
I løpet av sommeren og høsten har tårnene på begge sidene av fjorden reist seg, men fortsatt står det en del arbeid igjen før de er helt ferdige.
– Det er arbeidet med tårntoppene som er komplisert, det øvrige arbeidet går sin gang uavhengig av dette. Toppene på tårnene er på rundt 160-170 meter, de er veldig utsatt for vær og vind og det er små arbeidsflater. Arbeidet er komplisert og det er samtidig viktig at dette blir gjort på en trygg og forsvarlig måte, forklarer Karlsen.
Har startet stålarbeidet
Stålarbeidet er så vidt i gang, men det blir senvinter 2016 før vi er i full gang med montasje. Entreprenøren har startet innvendig arbeid i spredekamrene, og først i mars 2016 vil de begynne med å montere stål på brutårnene.
– Når de setter i gang vil de etablere en rigg på toppen av begge tårnene, og deretter starter monteringen av en catwalk over fjorden. Det blir to gangbruer over fjorden, som arbeiderne vil bruke i forbindelse med strekking av kabler, montering av hengestenger også videre, forklarer Karlsen.
Veger og tunneler
– I hovedsak så er jobben med vegen på Øyjordsiden ferdig. Vi har lagt asfalt, vi jobber med å montere rekkverk og elektroentreprenøren er i gang med å strekke kabler. Før vi åpner skal det legges et siste slitelag med asfalt, men dette blir ikke gjort før neste år.
Arbeidet går for fullt i Ornestunnelen og det gjenstår enda en del arbeid på den nye vegen som skal gå mellom krysset på Ornes og Ornestunnelen. Dette arbeidet skal være ferdig innen ferien 2016, og den siste asfalten legges før åpningen i 2017.
Alle vegarbeidene i prosjektet vil stort sett være ferdig i løpet av 2016, og mens vi venter på endelig åpning av brua vil vi ta i bruk endepunktene på den nye vegen, slik som de nye rundkjøringene på Stormyra og på Ornes.
– Vi har bedt elektroentreprenøren prioritere å få lys i begge disse rundkjøringene før jul – og håper å få dette på plass, sier Karlsen.