Denne tunnelen tar trafikken unna kjempesving
Byggingen av den drøyt 620 meter lange tunnelen sør om Røssvoll i Rana er i gang.
Tunnelen er en del av parsellen Fallheia-Sandheia i utbyggingsprosjektet E6 Helgeland nord. Hæhre Entreprenør har de siste par månedene klargjort tunnelpåhugget, og tirsdag den 5. april gikk den første salven.
Se video nederst i saken.
Tunnelen drives fra sør mot nord, og gjennomslaget er ventet å skje før sommerferien.
- På andre siden skal vegen fortsette over Langvassåga på en helt ny bru. Når denne vegen åpner slipper trafikantene unna den velkjente nittigraderssvingen ved Røssvollneset, sier delprosjektleder Trond Maas Pedersen i Statens vegvesen.
Fra Langvassåga skal nye E6 gå et stykke ovenfor dagens europaveg, og den kobles på eksisterende veganlegg på Røssvollsletta, like sør for Sandheia.
Parsellen Fallheia-Sandheia er 7,8 kilometer lang og den åpnes for trafikk høsten 2018. Dette er en av tre parseller Hæhre jobber på akkurat nå. De andre to er strekningene Urlandå-Skamdal, sør om Mo i Rana, og Tjæraskaret-Eiterå.
-
Bilde 1 av 6: Tunnelen kommer ut ved Langvassåga, hvor vegen går videre over en ny bru. Deretter fortsetter den nordover et stykke ovenfor dagens europaveg. Illustrasjon: Aas-Jakobsen / Hæhre / Statens vegvesen Foto: Aas-Jakobsen / Hæhre / Statens vegvesen -
Bilde 2 av 6: Illustrasjon mot nord. Illustrasjon: Aas-Jakobsen / Hæhre / Statens vegvesen Foto: Aas-Jakobsen / Hæhre / Statens vegvesen -
Bilde 3 av 6: Parsellen sett fra nord mot sør. Foto: Aas-Jakobsen / Hæhre / Statens vegvesen -
Bilde 4 av 6: Den kraftige svingen ved Røssvoll. Nye E6 kommer ut av tunnel og går over en ny bru vest for dagens (på bildet: bak dagens bru). Foto: Henriette Erken Busterud Foto: Henriette Erken Busterud -
Bilde 5 av 6: Det er høy aktivitet i hele parsellen. Dette bildet er tatt i den nye veglinja, øst for flyplassen på Røssvoll. I det fjerne ser du dagens E6. Foto: Marius S. Staulen -
Bilde 6 av 6: Strekningen Fallheia-Sandheia er 7,8 kilometer lang, og nye E6 (markert i grønt) skal gå et godt stykke ovenfor dagens europaveg. Foto: Grafisk senter, Statens vegvesen