Artikkelen er frå 2012, og innhaldet kan vere utdatert.

Stort engasjement, klare krav, sterk vilje og litt temperatur var ingrediensene da Helgeland-ordførererne diskuterte E6 Helgeland med Statens vegvesen og statssekretær Geir Pollestad. Det var stort ønske om å fullføre prosjektet som en pakke innen 2020. Om pengene kommer, blir avklart når Nasjonal transportplan kommer.

Det var Vegvesenet som hadde tatt initiativ for en befaring og dialogmøte mellom etaten, Samferdselsdepartementet og de berørte kommunene 17. desember 2012.
 
Optimist
- Jeg har vært med på mange møter og runder når det gjelder Helgelandspakken. Her er det vilje og en positiv og konstruktiv stemning rundt bordet. Jeg er optimist, oppsummerte regionvegsjef Torbjørn Naimak etter møtet på Trofors.

Vegpakke E6 Helgeland omfatter strekningen fra Nord-Trøndelag grense til Bolna ved  Saltfjellet - en strekning på om lag 260 kilometer. Prosjektet går gjennom kommunene Grane, Vefsn, Hemnes og Rana. Prislappen er om lag 4,3 milliarder kroner med innslag av bompenger.

Lokalt har Helgelandspakken vært svært omdiskutert. Men både fylkeskommunale og kommunale vedtak er på plass i alle kommuner bortsett fram i Hemnes.
 
Utålmodige
En etter en fikk ordførerne slippe til. Hemnes-ordfører Kjell Joar Petersen-Øverleir var klar på at de står på sitt bom-nei slik prosjektet fortsatt fremstår. Ordfører Jann-Arne Løvdahl i Vefsn rasler også med sabelen. For han henger de ulike samferdselsartene nøye sammen, noe som han mente kan gi utslag i ny behandling av E6 dersom flyplassen i Mosjøen forsvinner.
 
Bjørn Ivar Lamo (Grane) og Kai Henriksen (Rana) var mest opptatt av å få samferdselsløftet på plass og realisert så raskt som mulig.
 
- Nå har vi ventet siden 1860. Selv om planen nå er å igangsette Helgeland Nord foran prosjektene her i sør står vi fortsatt bak pakken. Vi skal bygge ut Helgeland i lag, men er avhengig av at staten også stiller opp. For oss i sør er det viktig at Kappskarmo - Brattås bygges ut samtidig med prosjektene lenger nord. Vårt overordnede ønske er at hele prosjektet er ferdig til 2020, sa Lamo.
 
- Nå har vi krangla lenge nok, nå må vi få trøkk på utbyggingen. Uansett hvordan den videre behandlingen blir, er det viktig å få låst fast opplegget og få på plass finansieringen. Nå er det Helgelands tur - både i nord, sør og i midten, sa Henriksen.
 
Én pakke
- For oss er E6 Helgeland en helhetlig pakke og ikke to-tre prosjekter. Om alt kan settes igang samtidig er trolig en annen sak. Jeg er imponert over engasjementet og viljen til å realisere Helgelandspakken. Jeg kan ikke gi noe lovnader om noe som helst her. I løpet av våren kommer regjeringens forslag til Nasjonal transportplan. En del svar får vi der, sa Geir Pollestad på vegne av Samferdselsdepartementet.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen var sterk og klar i sin melding til ordførerne.
- Behovet for bedre E6 gjennom Helgeland er betydelig og potensialet for regionen er stort. Penger - både fra brukerfinansiering og over statsbudsjettet - er direkte avgjørende for framdrift og realisering. I vårt forslag til transportplan er Helgelandpakken sentral. Vi ser behovet for å oppgradere infrastrukturen fra Nord-Trøndelags grense til Saltfjellet. Det skal ikke stå på oss. Kommer pengene er vi klar, sa vegdirektøren.
 

Aktuelt for fylke: Nordland