Forbereder tunnelløp nummer to i Soknedal
Nye veier AS og Statens vegvesen har inngått en avtale om å forberede et framtidig tunnelløp nummer to i Soknedalstunnelen.
Prosjektet har tidligere sprengt ut såkalte rømningstverrslag fra den nye tunnelen over mot det framtidige tunnelløpet for hver 250 meter gjennom tunnelen.
Avtalen er inngått mellom Nye Veier AS og Staten ved Samferdselsdepartementet, med forbehold om Stortingets tilslutning, for å legge til rette for en mulig fremtidig utvidelse til firefeltsveg for strekningen Vindåsliene-Korporalsbrua. Avtalen sikrer finansiering av prosjektering og bygging av søndre påhugg og portal for et andre tunnelløp i Soknedalstunnelen. Tiltaket vil gjennomføres som en del av Statens vegvesen sitt pågående prosjekt og anslås å ha en kostnad på i størrelsesorden 45 millioner kroner.
Med den økte standarden Nye Veier har lagt opp til på strekningen E6 Ulsberg-Melhus er prognoserte trafikktall om lag 20 år fram i tid økt, og behov for ekstra tunnelløp vil da komme raskere enn tidligere lagt til grunn.
Arbeidet innebærer å grave ut løsmasser, sprenge ut fjell til forskjæring og de første ca. 15 meter av tunnelløp nummer to, samt støping av en ny portal på østsida av det første tunnelløpet.
Det er store fordeler ved å legge mer til rette for tunnelløp nummer to nå framfor å vente til det blir aktuelt å bygge det ekstra tunnelløpet.
- Mot slutten av prosjektet skal vi legge om fv. 6566 (tidligere fv. 651) tilbake til den opprinnelige traseen over tunnelportalen og fjerne den midlertidige vegen som ble bygget høsten 2017. Dette innebærer flytting av rundt 50.000 kubikkmeter masse. Da skal vi også bygge gang- og sykkelveg, samtidig som vi skal legge kommunale vann- og avløpsledninger. Hvis vi ikke legger til rette for tunnelløp nummer to nå, så må alt dette graves bort igjen når dette tunnelløpet skal bygges. Det vil derfor bli vesentlig færre ulemper for lokalsamfunnet å gjøre denne jobben nå, sier prosjektleder Harald I. Johnsen i Statens vegvesen.
- Kostnaden blir også betydelig lavere. Nå vil dette arbeidet koste om lag 45 millioner kroner. Prisen vil anslagsvis bli dobbelt så høy om disse arbeidene skal gjøres på et senere tidspunkt, sier Johnsen.
- Dette arbeidet skal ikke endre framdriften i prosjektet for øvrig, men det blir selvsagt betydelig mer trykk og høyt aktivitetsnivå når dette arbeidet, i tillegg til bygging av nye Hovsbrua kommer inn samtidig med de øvrige aktivitetene som er planlagt fram til hovedåpningen høsten 2020. Tidsaspektet gjør at de aktiviteter som er absolutt nødvendig å starte opp og forberede for å kunne rekke å gjennomføre disse arbeidene, er avtalt igangsatt, sier Johnsen.