Statens vegvesen skal bygge ny vei på strekningen. Hele prosjektet omfatter bygging av 43,6 km ny vei, hvorav ca. 24 km er nye tunneler og resten er bruer og vei i dagen. Den største brua er hengebrua over Leirfjorden. Denne er 812m lang. Den nye veien blir 12,2 km kortere enn dagens E6.

Prosjektet er i statsbudsjett for 2024 foreslått gjennomført i to byggetrinn. Megården-Sommerset og Sommerset-Mørsvikbotn. Det er satt av totalt 5,4 milliarder kroner (2022 kr) til første byggetrinn.

Byggetrinn 1 - E6 Megården-Sommerset

Byggetrinn 1 skal gjennomføres i én utbyggingskontrakt som omfatter prosjektering og bygging av 21,4 km ny E6. Det skal bygges tre tunneler på til sammen ca. 13,8 km, ca. 6,8 km. veg i dagen og til sammen ca. 800 meter brukonstruksjoner. 

Konkurransen om å få bygge strekningen ble utlyst 29. april 2024. Planen er å inngå kontrakt tidlig i 2025 med byggestart samme år.

Byggetrinn 2 - E6 Sommerset-Mørsvikbotn

Byggetrinn 2 er planlagt delt i to utbyggingskontrakter som til sammen omfatter prosjektering og bygging av ca. 22,2 km ny E6. Det skal bygges seks tunneler på til sammen ca. 10,4 km, ca. 10,7 km. veg i dagen og til sammen ca. 1100 meter brukonstruksjoner. Største brukonstruksjon er hengebru over Leirfjorden på 812 m. 

Oppstartstidspunkt for byggetrinn 2 er ikke avklart og avhenger av bevilgning gjennom statsbudsjettet.

  • For planer, høringer, dokumenter og annet innhold. Se våre dialogbokser nede på denne siden.

 

Nyheter:

29. juli 2024 - Fire får konkurrere om å bygge E6 Megården-Sommerset

29. april 2024 - Konkurransen om å få bygge E6 Megården-Sommerset er i gang.

20. mars 2024 -  Offentlig høring av søknad om utslipp fra midlertidige anleggsarbeider - E6 Sørfold

 

Sist oppdatert: