E6 Megården-Mørsvikbotn
12 av 16 tunneler på strekningen E6 Megården–Mørsvikbotn tilfredsstiller ikke tunnelsikkerhetsforskriften.
Statens vegvesen skal bygge ny vei på strekningen. Hele prosjektet omfatter bygging av 43,6 km ny vei, hvorav ca. 24 km er nye tunneler og resten er bruer og vei i dagen. Den største brua er hengebrua over Leirfjorden. Denne er 812m lang. Den nye veien blir 12,2 km kortere enn dagens E6.
Prosjektet er i statsbudsjett for 2024 foreslått gjennomført i to byggetrinn. Megården-Sommerset og Sommerset-Mørsvikbotn. Det er satt av totalt 5,4 milliarder kroner (2022 kr) til første byggetrinn.
Byggetrinn 1 - E6 Megården-Sommerset
Byggetrinn 1 skal gjennomføres i én utbyggingskontrakt som omfatter prosjektering og bygging av 21,4 km ny E6. Det skal bygges tre tunneler på til sammen ca. 13,8 km, ca. 6,8 km. veg i dagen og til sammen ca. 800 meter brukonstruksjoner.
Konkurransen om å få bygge strekningen ble utlyst 29. april 2024. Planen er å inngå kontrakt tidlig i 2025 med byggestart samme år.
Byggetrinn 2 - E6 Sommerset-Mørsvikbotn
Byggetrinn 2 er planlagt delt i to utbyggingskontrakter som til sammen omfatter prosjektering og bygging av ca. 22,2 km ny E6. Det skal bygges seks tunneler på til sammen ca. 10,4 km, ca. 10,7 km. veg i dagen og til sammen ca. 1100 meter brukonstruksjoner. Største brukonstruksjon er hengebru over Leirfjorden på 812 m.
Oppstartstidspunkt for byggetrinn 2 er ikke avklart og avhenger av bevilgning gjennom statsbudsjettet.
- For planer, høringer, dokumenter og annet innhold. Se våre dialogbokser nede på denne siden.
Nyheter:
29. juli 2024 - Fire får konkurrere om å bygge E6 Megården-Sommerset
29. april 2024 - Konkurransen om å få bygge E6 Megården-Sommerset er i gang.
20. mars 2024 - Offentlig høring av søknad om utslipp fra midlertidige anleggsarbeider - E6 Sørfold