E6 Ulvsvågskaret
E6 over Ulvsvågskaret er i dag en flaskehals for tungtransporten. Ny E6 skal legges i tunnel for å gi forutsigbar fremkommelighet hele året.
Ny E6 gjennom Ulsvågskaret vil redusere risiko for uforutsette hendelser som medfører stengt vei, særlig på vinterstid.
Aktuelt nå: Godkjent reguleringsplan
Prosjektet er ikke omtalt i Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033.
Reguleringsplan ble vedtatt av Hamarøy kommunestyre 15.12.2022. Statens vegvesen har ingen videre føringer for prosjektet og bygging er ikke vedtatt.
E6 over Ulvsvågskaret har siden transport med hest og kjerre tok slutt og motorisert ferdsel overtok, vært problematisk for fremkommelighet vinterstid, særlig for tunge kjøretøy. Stigningen opp til Ulvsvågskaret (212 moh) er hyppig stengt vinterstid pga. av berging av tunge kjøretøy. Siden begynnelsen av 90-tallet har strekningen vært løpende omtalt i NTP.
Strekningen inngår i KVU E6 Mørsvikbotn–Ballangen, som ble vedtatt av Regjeringen i 2013. Av KVU framgår det at E6 skal bygges ut til vegnormalstandard i dagens korridor, med tunnel under bl.a. Ulvsvågskaret. Resultat av ny vei er redusert reisetid og bedre fremkommelighet for trafikanter.
Dagens E6 over Ulvsvågskaret legges i tunnel, for å unngå dagens lange og bratte stigninger.
Prosjektet omfatter en lengre tunnel på 3100 meter, i tillegg til to kortere tunneler på 580 og 270 meter. Vei i dagen er 6300 meter.
- Veg:
- E6
- Fase:
- Planfase
- Kommunar:
- Hamarøy
- Fylke:
- Nordland
- Lengde:
- 10,2 km
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2018-2029
Kontaktar
Svein Bjørgo Larsen
- E-post: