Fakta fra Ramfjord
Tilsvar til leserinnlegg hvor Statens vegvesen beskyldes blant annet for å overkjøre planmyndigheten.
Av Jøran Heimdal, prosjektleder for E8 Ramfjord
I sitt seneste leserinnlegg hevder Magne Nymo og Terje Walnum at Statens vegvesen er skyldig i urett, blant annet «overtramp», «feilaktig planprosess», «gamle feilvurderinger» og «dårlig opplegg». Vi bestrider anklagene.
Det dreier seg om prosjektet E8 Ramfjord, hvor vi på oppdrag fra Samferdselsdepartementet nå reviderer reguleringsplanen for det såkalte vestre alternativet. Det omfatter bygging av ny europaveg på vestsiden av fjorden og på bru fra Hans Larsa-neset til Leirbakken. Walnum og Nymo står på barrikadene for vedtatt korridor på østsiden av fjorden og protesterer høylytt mot arbeidet vi har startet.
De legger ikke nevneverdig vekt på årsaken til at det er blåst liv i gamle planer: Det å bygge en veg i en diger kurve koster flere hundre millioner kroner mer enn å bygge den i en rett linje.
I 2018 beregnet Statens vegvesen og Nye Veier AS kostnaden for det østre alternativet til 2,33 milliarder kroner. Til sammenlikning er styringsmålet i vest nå 1,89 milliarder. I tillegg gir det dyreste prosjektet en veg som er fire kilometer lengre.
Vi har altså sammenliknet og vektet de to alternativene, og konkludert med at det ene åpenbart er bedre enn det andre. Det var også grunnen til at vi i sin tid fremmet innsigelse mot vedtaket om å bygge en veg i dalsiden ovenfor Ramfjord. Det er vår plikt å si fra når valgene som gjøres taler imot vesentlige interesser, for eksempel dem til trafikantene som nok foretrekker en kortere – ikke lengre – reisevei til og fra byen.
Når alt dette er sagt: det er ikke Statens vegvesen som beslutter hvor ny veg skal bygges. Det er det politikerne som gjør og jeg vil minne om at kommunestyret i Tromsø i desember 2018 ba om en oppdatering av planen for det vestre alternativet. Beskyldningene om at vi overkjører planmyndigheten faller på sin egen urimelighet.
Statens vegvesen skal gi beslutningstakerne grunnlag for å ta avgjørelser til det beste for trafikantene og samfunnet for øvrig. I Ramfjord er vi nå godt i gang med arbeidet og denne høsten leverer vi endelig forslag til reguleringsplan. Så blir det opp til Tromsø kommune å bestemme hvor vegen videre skal gå. Får vi politisk klarsignal derfra og fra Stortinget skal vi være klare til bygging i 2021/22.
Avslutningsvis: Walnum og Nymo kobler valget av trasé for E8 Ramfjord til byggingen av en tunnel gjennom Tinden. Men et slikt prosjekt er ikke beskrevet i Nasjonal transportplan 2018-2029 og har ingen finansering. Skulle en tunnel bli aktuell senere vil E8 Ramfjord gjennom en vestre korridor uansett ikke være til hinder for byggingen. Tvert imot: samfunnsnytten av kombinasjonen tunnel og veg i vest er høyere enn alternativet Walnum og Nymo forfekter.