Artikkelen er frå 2014, og innhaldet kan vere utdatert.

E8 Ramfjord må skredsikres mer enn planlagt.

E8 Ramfjord må skredsikres i langt større grad enn opprinnelig planlagt. Det sier nye «Retningslinjer for risikoakseptkriterier for skred på veg».

I følge disse retningslinjene må det sikres for 100-årskred på E8 Sørbotn - Lauksletta. I kommunedelplanen fra 2007 var det forutsatt sikring mot 20-årskred, men de nye retningslinjene innebærer at lengden på skredoverbygg i Sørbotn øker fra 600 m til minimum 1150, mens det må være 500 m overbygg i Nordbotn. Dette innebærer betydelig økning i kostnadene.

Skredområder
Registreringer gjennom mange år viser at det går skred i fjellsida hvert år. De største skredområdene har egne navn, og noen av disse har gått ned til begyggelsen og sjøen. Under Skjellelvfjellet i Nordbotn gikk det et stort snøskred i 1986. Den nye vegen er planlagt gjennom disse områdene.

Skredsikring
Med utgangspunkt i at hele strekningen skal være sikret mot 100-årskred betyr det at det må gjøres tyngre skredsikringstiltak. I rapporten foreslås det overbygg på store deler av strekninga, men tunnel kan også være aktuelt.  Det er i tillegg aktuelt å bygge fang- og sikringsvoller.

Rapporten er sendt til Tromsø kommune.

Simuleringsresultater av snøskred i Sørbotn ved bruk av RAMMS
Simuleringsresultater av snøskred i Sørbotn.

 

Terrenget under Fagerfjell og Maritindan i Sørbotn
Terrenget under Fagerfjell og Martindan i Sørbotn

Aktuelt for fylke: Troms og Finnmark