Artikkelen er frå 2014, og innhaldet kan vere utdatert.

De første skissene er klar.

De første utkastene til reguleringsplan for E8, østre trase er nå utarbeidet av Statens vegvesen. - Det gjenstår imidlertid mange avklaringer og mye arbeid før en eventuell plan kan legges fram, sier prosjektsjef Stein Johansen.

- Først og fremst må innsigelsene mot østre trase avklares. Det må skje før planarbeidet kan videreføres. Denne avklaringen må gjøres gjennom mekling hos Fylkesmannen i Troms – eventuelt av Kommunaldepartementet dersom man ikke blir enige lokalt, sier Johansen.

Utgangspunktet for videre planlegging vil være traseen som ble utredet i kommunedelplanen fra 2008. Dette var imidlertid en oversiktsplan, og det må gjøres en rekke undersøkelser og utredninger før planen kan fremmes som en detaljert reguleringsplan. Disse vil blant annet omfatte:

-      Grunnforholdene må kartlegges både for å finne trygge løsninger og for å finne den mest optimale veglinja.
-      Tiltak mot snørasfare må utredes. Retningslinjene for hva som kan aksepteres av snøskredfare er blitt strengere.
-      Utforming av kryss og plassering av forbikjøringsfelt må avklares.
-      Vegtrase forbi Minken industriområde må tilpasses.
-      Forholdet til Eiscats anlegg på Ramfjordmoen må utredes. Her kan det blant annet være aktuelt å skjerme mot lysforurensning og radiostøy.
-      Hensynet til grunneiere og naboer i området må ivaretas.

Arbeidet med disse undersøkelsene og utredningene kan ta ca 2 år – avhengig av hvor greit prosessen går.
Kostnadene til planlegginga er på 8-10 millioner kroner.

Prosjektet E8 Ramfjord ligger inne i Nasjonal transportplan for perioden 2018 – 2023. Når det blir oppstart av prosjektet avhenger av når reguleringsplanen er ferdig og vedtatt av kommunen og når det blir bevilget penger fra staten.

Aktuelt for fylke: Troms og Finnmark