Slik kan nye E8 gjennom Ramfjord bli
Statens vegvesen foreslår å bygge en 3,2 kilometer lang skredsikringstunnel gjennom Fagerfjell.
- Dette er et skredutsatt område hvor vi har vurdert både rasoverbygg og tunnel. Vi konkluderer med at tunnel er sikrest og mest lønnsomt, sier prosjektsjef Stein J. Johansen i Statens vegvesen Region nord.
Se video nederst i saken!
Siden planoppstart i fjor har Statens vegvesen gjennomført grunnundersøkelser langs hele linja og planlagt vegtraséen. I dette arbeidet er det avdekket flere utfordrende elementer, som kan fordyre prosjektet.
- Vegtraseen går rett gjennom områder med flyttleier for rein. Vi må også finne ut hvordan vi kan skjerme EISCAT-anlegget på Ramfjordmoen for lys. I tillegg gir grunnforholdene i Nordbotn-området oss utfordringer når det gjelder sikring av vannforsyningen og fundamentering av brua som skal bygges, sier Johansen.
Han regner likevel med at den planlagte framdriften kan opprettholdes. Det betyr at reguleringsplanen skal ut på høring i mars neste år, slik at den kan vedtas i kommunestyret i Tromsø før sommeren 2017.
Animasjonen under viser hvordan nye E8 gjennom Ramfjord kan bygges.