Artikkelen er frå 2015, og innhaldet kan vere utdatert.

Statens vegvesen anbefaler at maritime aktiviteter i Kirkenes samlokaliseres i en felles stamnett-terminal som dimensjoneres for å betjene næringslivet i Barentsregionen i mange tiår framover.

Dette går fram av Konseptvalgutredningen (KVU) for Kirkenes som Statens vegvesen legger fram om kort tid. Prosjektet vil være et konkret Nordområdetiltak, som bidrar til å styrke næringslivet i Finnmark og legge til rette for internasjonalt samarbeid.

Torsdag presenteres hovedpunktene i utredningen i et politisk samrådsmøte med Sør-Varanger kommune og Finnmark fylkeskommune. 

Tre alternativer

I samarbeid med Kystverket er 13 ulike havnelokaliteter vurdert. Statens vegvesens endelige anbefaling presenteres når utredningen overleveres til Samferdselsdepartementet i juni.

Statens vegvesen har tidligere konkludert med at Leirpollen, Pulkneset og Høybukta vest er de alternativene som fyller målene for en ny stamnett-terminal. En stamnett-terminal må oppfylle krav til innseilings- og manøvreringsforhold for tankskip, kaidybde og vindeksponering, i tillegg til at arealet må være av en viss størrelse.

Kostnadene med å bygge veg fra E6 til de tre stedene er anslått til 100 millioner kroner for Høybukta, 280 millioner kroner for Pulkneset og mellom 460 og 1070 millioner kroner for Leirpollen, avhengig av hva slags alternativ som velges.

Det er staten som har ansvaret for å bygge veg til en stamnett-terminal.

Potensial

I møtet med kommunen og fylkeskommunen torsdag ble deler av faktagrunnlaget for utredningen presentert. Konklusjonene gjenstår, blant annet når det gjelder lokalisering av stamnett-terminalen.

- I vår endelige anbefaling vil vi veie ulike hensyn mot hverandre. Dette er ønsker fra kommunen, fylkeskommunen, næringsaktører og hensynet til reindrift og naturinteresser. Kostnadene og mulighetene ved de ulike alternativene vil selvsagt også være sentrale momenter, sier strategisjef Unni M. Gifstad i Statens vegvesen Region nord.

Hun mener det er større sjanse for å få realisert en stamnett-terminal dersom aktørene samler seg om en felles løsning.

- Kirkenes har nå en historisk mulighet til å utvikle et nasjonalt og internasjonalt transportknutepunkt. I tillegg til å utnytte potensialet knyttet til vekst innen sjømat, mineralnæring og petroleumsaktivitet, kan Kirkenes utvikles til en internasjonal Barentshavn som er sentral i godstransporten til og fra Nordvest-Russland og mellom Europa og Asia.

Unni M. Gifstad sier at prosjektet i Kirkenes også er spesielt for Statens vegvesen.

- I samferdselsplanleggingen er vi vant til å ta utgangspunkt i veldig konkrete behov. En stamnett-terminal i Kirkenes vil være en strategisk satsing med et veldig langt tidsperspektiv, der hensikten er å legge til rette for framtidig utvikling.

Helhetlig løsning

Statens vegvesen har forståelse for at Sør-Varanger kommune og dagens næringsaktører ønsker rask avklaring for sine havneutfordringer.

- Men dersom det skal være aktuelt med statlige veginvesteringer til en ny havn, stilles det store krav til innhold og utviklingspotensial for havna. Det er derfor vi har bedt kommunen avvente endelig behandling av kommunedelplanen til vi har sett alle behovene i sammenheng. Statens vegvesens mål er å komme fram til en anbefaling som kan ivareta helheten best mulig og samtidig være innenfor realistiske økonomiske rammer, sier Unni M. Gifstad.

Aktuelt for fylke: Troms og Finnmark