Skal jobbe med sentrumsutvikling
Flere skal gå, sykle og ta bussen i Kirkenes. Det er et av målene for framtidig transport i Kirkenes.
Sentrumsutvikling, tilrettelegging for aktiv transport og kollektivtrafikk, miljø og trafikksikkerhetstiltak blir også en del av utredningen om framtidas Kirkenes. Det går fram av mandatet Samferdselsdepartementet har fastsatt.
Mer sykling
Lars Christensen jobber med sentrumsutvikling i Statens vegvesen Region nord, og han er medlem av prosjektgruppa for Konseptvalgutredningen (KVU) for Kirkenes. Han peker på økt tilrettelegging for sykling som et viktig mål. Det nasjonale målet for sykkelbruk til arbeid er 8 prosent.
- Skal vi nå dette målet bør en by på størrelse med Kirkenes ha en sykkelandel på minst 6 prosent, mener Lars Christensen. Det er ikke gjort noen egne undersøkelser for sykkelbruk i Kirkenes, men ifølge Reisevaneundersøkelsen fra 2009, var sykkelandelen i Finnmark på 3 prosent.
Tilrettelegging for gående
Gå-andelen i Finnmark var 25 prosent, noe som er litt over landsgjennomsnittet. Gjennom nasjonal gå-strategi er det satt mål om at det skal være attraktivt å gå for alle og at flere skal gå.
Den danske arkitekten Jan Gehl som har jobbet mye med byutvikling og bymiljø i mange storbyer rundt om i verden, blant annet i København, mener det er fire sentrale målsettinger som må styrkes ved tilrettelegging for gående og syklende. Det er: 1. En levende by. 2. En trygg by. 3. En bærekraftig by. 4. En sunn by.
Mer kollektivtransport
Det er også en målsetting å øke andelen kollektivreiser. Ifølge Reisevaneundersøkelsen fra 2009 bruker 3 prosent av finnmarkingene kollektivtransport på sine reiser, noe som er langt under landsgjennomsnittet. Hver kollektivreise består som regel av en gangreise i begge ender. Tilrettelegging for gående og universell utforming er derfor viktig for å øke andelen kollektivreiser. Universell utforming betyr at det skal være lett å komme frem for alle inkludert gamle og unge, eller om man har en funksjonshemming.
Skal føle trygghet
- Trafikksikkerhet vil være viktig for å øke andelen gående og syklende. Det er viktig å øke både den faktiske trafikksikkerheten og den følte sikkerheten, dvs. tryggheten. Det må derfor tilrettelegges på en måte slik at det blir trafikksikkert å bevege seg til fots eller med sykkel og slik at de som velger gåing eller sykling føler seg trygge når de ferdes i trafikken, sier Lars Christensen.
Han håper at arbeidet med framtidige transportløsninger for Kirkenes kan tilrettelegge for at Kirkenes blir et enda mer attraktivt sted for å bo og leve.
Tirsdag 16. september inviterer Statens vegvesen til dialogmøte med transportbrukere i Kirkenes. Dette skal gi innspill til framtidsutredningen som skal være ferdig våren 2015.