Artikkelen er frå 2014, og innhaldet kan vere utdatert.

Spørsmålet om plassering av stamnett-terminal sto sentralt da næringsliv, offentlige myndigheter og andre transportbrukere møttes for å komme med ideer og innspill til framtidas Kirkenes.

Rundt 35 personer deltok på dialogmøtet i Kirkenes tirsdag 16. september. Mange uttrykte stor optimisme for framtidig næringsutvikling. Samtidig kom det tydelig fram at transportutfordringene er komplekse.

Gjennom dagen arbeidet deltakerne i grupper, der de blant annet skulle komme med sine tanker om vekstmuligheter i Kirkenes, kjennetegn ved transporten i Kirkenes, framtidas behov og forslag til løsninger på kort og lang sikt. 

Gruppearbeid

Stamnett-spørsmål

Sør-Varanger kommune har vedtatt at Leirpollen skal være framtidig stamnetthavn. Samtidig har store næringsaktører planer for å etablere næringsvirksomhet på den andre siden av Tømmerneset. Felles for alternativene er at det mangler vegforbindelse og annen infrastruktur i området.

En forutsetning for at staten skal gå inn med penger, er at det foretas en grundig vurdering av flere transport-alternativer. Det skjer gjennom konseptvalgutredningen, som danner grunnlag for prioriteringene i Nasjonal Transportplan 2018-2027.

 - Det er ikke nok å vedta lokalisering av stamnett-terminal. Vi må dokumentere framtidig aktivitet og behov før det er aktuelt med statlige bevilgninger, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Statens vegvesen vil nå utrede ulike alternativer, før de endelige anbefalingene kommer til våren.

Mange innspill

Regionvegsjef Torbjørn Naimak, strategisjef Unni M. Gifstad og prosjektleder Anne-Mette Bjertnæs i Statens vegvesen er svært godt fornøyd med oppslutningen og engasjementet på dialogmøtet. Hensikten var å få fram framtidige transportbehov for Kirkenes fram mot 2035. Kirkenes er i posisjon til å utvikles som nasjonalt og internasjonalt transportknutepunkt, og i tillegg til spørsmålene rundt havn og industriterminal, var byutvikling et sentralt tema.

Lyttende forsamling

Gruppene vekslet mellom å legge fram sine innspill og forslag og lytte til innspillene fra de øvrige. Statens vegvesen har notert alle innspill, og vil ta dem med seg i det videre utredningsarbeidet. Blant poengene strategisjef Unni M. Gifstad merket seg i dialogmøtet, var behovene for bakarealer i tilknytning til havna, avklaring av Forsvarets framtidige behov og om hvordan næringsvirksomheten og boligområder kan skilles bedre enn i dag..

Et mer utførlig referat fra dialogmøtet kommer senere.

Utredningen med anbefalinger om framtidas Kirkenes skal være klar våren 2015. Deretter går den til politisk behandling.

Strategisjef Unni M. Gifstad, prosjektleder Anne-Mette Bjertnæs og regionvegsjef Torbjørn Naimak er svært godt fornøyd med engasjementet på dialogmøtet i Kirkenes, og noterer seg de mange innspillene. Foto: Kari Karstensen
Aktuelt for fylke: Troms og Finnmark