Bypakke Ålesund
Målet med bypakken i Ålesund er at flere skal sykle, gå og reise kollektivt og at andelen bilreiser skal ned.
Fremkommelighet for privatbil og næringslivet skal ivaretas, kollektivtilbudet skal vesentlig forbedres og gang- og sykkelnettet skal utbedres merkbart. Bypakkens engen nettside viser de ulike prosjektene.
Det største av prosjektene til Statens vegvesen i bypakke Ålesund er ny innfartsveg mellom Breivika og Lerstad.
E136 Breivika-Lerstad | Statens vegvesen
Bypakken skal gi Ålesund et pålitelig og effektivt transportsystem for alle transportformer. Transportsystemet skal møte befolkningsveksten. Bypakken skal bidra til å utvikle et fremtidsrettet kollektivtilbud og en attraktiv og bærekraftig utvikling. En snarlig utbygging av vegnettet for bil, kollektivtrafikk, gående og syklende vil være en viktig forutsetning for videre utvikling og vekst i Ålesund og i regionen. Tabellen nedenfor viser Statens vegvesen sine prosjekt i bypakken.
Miljøtiltak i Ålesund sentrum | Ny Brosundbro, gate fra Waterfront-Posthuskrysset |
Kollektivknutepunkt | Kollektivpunkt sjukehus, Miljøgate campus - kollektivknutepunkt |
E136 Breivika–Lerstad | Innfartsveg mellom Breivika og Lerstad |
E136 Lerstadtoppen–Campus | I forlengelsen av Breivika-Lerstad |
Kollektiv, sykkel, gåing, trafikksikkerhet | Tiltak for framkommelighet for buss, for gående og syklende og trafikksikkerhet. |
Tiltak på E39 ved Myrland | E39 Myrland, påkjøringsrampe |
- Fase:
- Byggefase
- Kommunar:
- Ålesund
- Fylke:
- Møre og Romsdal
- Totalkostnad:
- 4,020 milliarder
- Oppstart:
- 2021