Flertall for Bypakke Ålesund
Bystyret i Ålesund og fylkestinget i Møre og Romsdal vedtok i juni en bypakke til 3,65 milliarder kroner.
Følgende prosjekt er inkludert i Bypakke Ålesund:
- Ny Brosundbro, gate fra Hotel Waterfront til Posthuskrysset
- Kollektivterminal i Keiser Wilhelmsgate
- Kollektivknutepunkt ved Ålesund sykehus
- Miljøgate og kollektivknutepunkt ved NTNU
- E136 Breivika – Lerstad: Ny firefelts innfartsveg, i hovedsak i tunnel, som vil fjerne gjennomgangstrafikken som i dag kjører på Lerstadvegen
- E136 Lerstadtoppen-Campus: Etablering av et sambruksfelt (kollektivfelt)
- Ulike kollektivtiltak, samt tiltak for økt trakksikkerhet og for gående og syklende. Disse tiltakene skal kartlegges videre.
- Tiltak på fv. 60 Blindheim – Flisnes: Sanering av kryss, tilrettelegging for gående og syklende samt kollektivtiltak
- Tiltak på E39 ved Myrland: Påkjøringsrampe
Du kan se oversikten over de ulike prosjektene i dette kartet, som er utarbeidet av Ålesund kommune.
Det er vedtatt at Brosundtunnelen og utbyggingen av E39 Vegsund-Breivika ikke vil være med i Bypakke Ålesund i denne omgang, men at begge prosjektene vil ha førsteprioritet i det videre arbeidet med byggetrinn to.
Vegen videre
Statens vegvesen i regionen jobber nå sammen med Vegdirektoratet for å forberede ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet og utarbeide grunnlaget for en bompengeproposisjon. Saken vil så gå videre til Samferdselsdepartementet som fullfører og legger frem bompengesaken for Stortinget. Målet er stortingsbehandling av bompengeproposisjonen høsten 2020 eller våren 2021.
Frem til da skal Ålesund kommune, Møre og Romsdal fylkeskommune og Statens vegvesen forberede gjennomføringen av de ulike tiltakene. De må reguleres og prosjekteres, og noen av tiltakene skal utredes nærmere. Det skal også etableres en egen prosjektorganisasjon. Bystyret i Ålesund har også bedt om en vurdering av om E136 Lerstadtoppen-Campus kan bli helt eller delvis erstattet av kollektivtiltak.
Bypakke Ålesund må vedtas av Stortinget før byggearbeidet kan starte. Dersom bompengeproposisjonen får grønt lys neste høst, er forventet byggestart i løpet av 2021.