Anbefaler tunnel til Herøy og fortsatt ferger på fylkesveg 17
— Statens vegvesen anbefaler en framtidig løsning med undersjøisk tunnel mellom Herøy og Alstenøya. På kort sikt anbefales en opprusting av internvegen mellom Herøy og Dønna.
— Statens vegvesen anbefaler en framtidig løsning med undersjøisk tunnel mellom Herøy og Alstenøya. På kort sikt anbefales en opprusting av internvegen mellom Herøy og Dønna.
— Forslagene til framtidige transportløsninger for Helgeland presenteres for fylkesrådet i Nordland 9. februar.
— Bygging av nye tunneler eller bruer på fylkesveg 17 mellom Brønnøysund og Sandnessjøen vil ha liten betydning for de regionale vekstmulighetene. Det er en av konklusjonene i Konseptvalgutredningen (KVU) for denne delen av Helgeland.
— Den geografiske avstanden mellom Sandnessjøen og Brønnøysund oppleves ikke direkte problematisk for aktørene i den lokale olje- og gassnæringen som helhet, men kortere reisetid kan gi økt økonomisk vekst.
— Fredag 28. november presenterer Statens vegvesen hovedpunkter og anbefalinger i Konseptvalgutredningen (KVU) for fylkesveg 17 mellom Brønnøysund og Sandnessjøen.
— Bru over Alstenfjorden vil koste mellom 4 og 10 milliarder kroner. Det viser utredninger en av Norges fremste bru-eksperter har gjort for Statens vegvesen.
— Nordland fylkesting vil ta politiske vegvalg for framtidas Helgeland i juni neste år. Det sa fylkesråd Tove Mette Bjørkmo da konseptene ble presentert for Sør-Helgeland regionråd fredag.
— Seks tunnel- og brualternativer på Helgeland skal utredes og kostnadsberegnes før Statens vegvesen kommer med sine anbefalinger til framtidige transportløsninger på Helgeland.
— Statens vegvesen presenterer hovedalternativene for framtidas transportløsninger for Helgeland torsdag og fredag denne uka.
— Strengere krav til tunneler gjør at en eventuell undersjøisk forbindelse mellom Herøy/Dønna og fylkesveg 17 vil kreve to parallelle tunneler. Disse blir dermed både lengre og dyrere enn opprinnelig anslått.