Tegnet kart som gruppearbeid
Ideverkstedet i Brønnøysund 7. og 8. november brakte fram mange forslag til løsninger – både langs fjordene, under sjøen, på havet og over luftige bruer.
De er vant med å krangle om samferdsel på Helgeland, men da Statens vegvesen inviterte til ideverksted i forbindelse med arbeidet med konseptvalgutredningen (KVU) for fylkesvei 17, var forsamlingen preget av entusiasme for å finne felles løsninger.
Kart som gruppearbeid
45 representanter fra kommuner, næringsliv og andre brukergrupper satt sammen i to hele dager for å diskutere behov og framtidige løsninger, og en stor del av tida ble brukt til gruppearbeid med kart. Her ble det tegnet skisser til bruer, tunneler og båtruter.
Ordførerne i samtlige av de sju berørte områdene hadde ryddet plass i kalenderen for å være med på konstruktivt gruppearbeid. Her ser vi (fra venstre) Anne Sofie Mathisen (Dønna), Edmund Dahle (Sømna), Arnt Frode Jensen (Herøy), Bård Anders Langø (Alstahaug), Andre Møller (Vega), Johnny Hansen (Brønnøy) og Ken-Richard Hansen (Vevelstad).
Næringsliv og store transportbrukere stilte også med sine fremste representanter. Naturvernforbundet og Ungdommens fylkesting bidro også med engasjerte innspill. Her er Andre Valen fra Nordland Barne- og ungdomsråd, som tegnet sitt eget kart. Han var blant dem som var opptatt av å gjøre ferjene helt overflødige. - Jeg tror mange gjerne kjører en omvei hvis de kan reise når de vil, mente Andre Valen.
Konstruktivt og kreativt
Prosjektleder Jørn Sørvig mener verkstedet fikk fram alle aktuelle behov og mange kreative og konstruktive løsninger.
- Det kom opp både forslag som var godt gjennomarbeidet og mer spenstige ideer som må sjekkes ut nærmere. På forhånd trodde jeg at det var tunneler som ville stå i fokus, men bruløsninger og nye ferjeruter sto like sentralt. I tillegg er veldig mange opptatt av de regionale vekstmulighetene som ligger i å knytte tettere sammen den kanskje sterkeste økonomiske regionen i Nord-Norge, sier Jørn Sørvig.
I tillegg til å tenke langt fram, ble deltakerne utfordret til å foreslå strakstiltak og enklere tiltak, og også her kom det mange forslag – om alt fra bedre ferje- og hurtigbåtkorrespondanse med flyruter til bruk av autopass på ferjene.
Samler trådene
Nå tar prosjektlederen og resten av prosjektgruppa fra Statens vegvesen og Nordland fylkeskommune ta fatt på arbeidet med å sortere behov og innspill, og starte utredningen av ulike hovedalternativer. På bildet over ser vi Sven Arne Moen fra Statens vegvesen notere synspunktene fra Naturvernforbundets Erling Solvang.
Underveis i arbeidet skal en referansegruppe bestående av kommuner og brukergrupper tas med på råd. Konseptvalgutredningen skal etter planen være ferdig ved utgangen av 2014, og overleveres til politisk behandling av Nordland fylkeskommune.