Denne delen av E10 Hålogalandsvegen er Nord-Norges største samferdselsprosjekt som skal gi bedre trafikksikkerhet og økt fremkommelighet i regionen.
Gjennom en storstilt utbygging av riksvegnettet mellom Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad, skal regionen knyttes tettere sammen. Prosjektet skal også sikre regional utvikling og gi bedre forutsetninger for næringslivet.
Byggestart sommer 2023. Det er planlagt flere trafikkåpninger av delstrekninger. Åpning av hele strekningen forventet høsten 2028.
Det er gjennom reguleringsplanen vedtatt i 2017 lagt til rette for utbygging av i alt 148 kilometer veg mellom Sortland, Harstad og Evenes. Gjennom Prop. 101 S (2021-2022) vedtok Stortinget 11. mai 2021 at 82 kilometer av reguleringsplanen skal gjennomføres etter kontraktsmodellen OPS (offentlig-privat-samarbeid).
OPS-utbyggingen
En OPS-kontrakt gir én leverandør ansvar for prosjektering, finansiering, bygging og drift av det nye veganlegget i 25 år. OPS-kontrakten omfatter disse strekningene.
rv. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn
E10 fra Gullesfjordbotn til Tjelsund bru
rv. 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg
rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord
Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Av resterende bygges 35 kilometer i dagens veglinje mens 20 kilometer legges i ny veglinje.
Prosjektets hovedmål
knytte regionen tettere sammen, sikre regional utvikling og gi bedre forutsetninger for næringslivet
øke fremkommeligheten og redusere antallet ulykker og farlige situasjoner
korte inn E10 fra Tjeldsund bru til Langvassbukt med 30 km
redusere reisetiden på strekningen med 39 minutter
sikre bærekraftig gjennomføring av kontrakten med krav til ivaretakelse av ytre miljø og bidrag til klimagassreduksjon
Kostnader
Den nye vegen er kostnadsberegnet til 9,2 milliarder kroner og skal delvis finansieres med bompenger. Staten bidrar med fem milliarder kroner de første seks årene fra 2022 til 2027, og totalt ønsker regjeringen å sette av inntil 18,3 milliarder kroner til hele OPS-kontrakten.
Reduserte utslipp
E10/rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjord-Langvassbukt er også et pilotprosjekt som tester ut tiltak for grønnere og mer miljøvennlig utbygging. Målet til Statens vegvesen er å halvere andelen CO2 utslipp og begrense omfanget av naturinngrep under sine utbygginger. Begge deler er viktige tiltak for en mer bærekraftig utvikling av vegnettet. Gjennom denne OPS-kontrakten, har Statens vegvesen høye ambisjoner om å utvikle verktøy og metoder for å nå Norges – og Europas klimamål for reduksjon av klimagassutslipp i anleggsbransjen.
Eksempler på slike tiltak er
et tallfestet minimumskrav til klimagassreduksjon
krav til forpliktende klimagassbudsjett med bonus- og sanksjonsordninger
gjennomgående fokus og krav til bærekraftig gjennomføring av prosjektet, koblet opp mot FNs bærekraftmål
premiering av innovativ gjennomføring som kan gi ytterligere klima- og miljøgevinster