Artikkelen er frå 2016, og innhaldet kan vere utdatert.

Reguleringsplanleggingen for Hålogalandsvegen er i full gang og skal være ferdig godkjent innen 2016. Første signal om eventuell finansiering kommer når forslaget til ny Nasjonal transportplan (NTP) legges frem 29. februar.

Reguleringsplanen handler om hvilke areal Statens vegvesen trenger til den fremtidige vegen og hvordan tilgrensende arealer tenkes brukt.

Planen vil legge føringer på utforming av veg med kryss, støytiltak, adkomster til enkelteiendommer, miljøtiltak, vilttiltak, eventuelle gang- og sykkelveger eller andre tiltak på eller langs lokalveger, områder for deponi og rigg samt prinsipper for vannavrenning.

Fremtidsrettet standard – høyere pris

Kostnadene er foreløpig beregnet til drøyt 11 mrd.kr. Dette er en god del høyere enn kostnadsberegningene som ble gjort i forbindelse med konseptvalgutredningene, men disse kostnadene var beregnet på et veldig overordnet nivå.

At kostnadene nå har økt skyldes at det nå er lagt inn en høyere vegstandard for å ivareta høye mål om innkortinger, mindre stigninger og en sikker og fremkommelig veg som er spesielt tilrettelagt for næringstransport.  Blant annet er det tilrettelagt for 90 km/t på en stor del av strekningen som krever flere, bedre og lengre tunneler. I tillegg er det lagt vekt på å ivareta hensynet til omgivelser, naboer, nærmiljø mm.

Neste NTP gir signal om finansiering

Med tanke på finansieringen av prosjektet så er transportetatene nå midt inne i prosessene om hva neste Nasjonale transportplan (NTP) skal inneholde, og det første signalet på hvordan Hålogalandsvegen skal finansiere, hvorvidt det blir en prioritert utbyggingsrekkefølge, og hvordan OPS-kontrakten skal legges opp, kommer når transportetatenes forslag til NTP legges frem 29. februar 2016. Deretter blir det en politisk prosess frem til NTP 2018-2029 vedtas.

Videre fremdrift

Reguleringsplanleggingen går for fullt, og Vegvesenet skal presentere et utkast til reguleringsplan i løpet av sommeren/høsten 2016.

Da legges planen ut til offentlig ettersyn, vi arrangerer nye folkemøter i de berørte kommunene, samt at det på nytt blir mulighet til å gi innspill til planen.

Prosjektet legger opp til at reguleringsplanen skal endelig vedtas innen utgangen av 2016.

Kommende milepæler

  • Forslag til reguleringsplan legges ut til offentlig ettersyn sensommeren 2016 
  • Statlig reguleringsplan fastsatt innen desember 2016 
  • Ny kryssing av Tjeldsundet (K3) kan planlegges 2017-2020
Aktuelt for fylke: Nordland, Troms og Finnmark