Artikkelen er frå 2015, og innhaldet kan vere utdatert.

– Vi er i en viktig fase i forbindelse med Hålogalandsvegen, det skjer veldig mye og det skjer veldig fort, sa regionvegsjef Torbjørn Naimak da han møtte ordførere og representanter fra sektormyndighetene i politisk referansegruppe.

Hålogalandsvegen skal planlegges i rekordfart, og for å få til dette er det helt avgjørende å sikre fremdriften i prosjektet.
I møtet med politisk referansegruppe ble foreløpige forslag til traseer lagt frem for politikerne, og traseforslagene fikk full tilslutning i gruppa.

I tillegg ble det orientert om fremdriften i prosjektet og rekkefølgen på de to konseptene det planlegges etter ble diskutert.

Først konsept 2 – deretter konsept 3
Hålogalandsvegen planlegges etter to konsepter, det som kalles konsept 2 og konsept 3. Konseptene er like i at de begge omfatter oppgradering og nybygging av 160 kilometer veg på strekningen E10, rv. 85 og rv. 83 mellom Snubba, Harstad og Sortland.

Konsept 3 inneholder i tillegg en ny kryssing av Tjeldsundet, sør for dagens kryssing over Tjeldsundbrua.

Da regjeringen i 2013 besluttet at begge konseptene skulle legges til grunn for videre planlegging, la de samtidig føringer på at en ny kryssing av Tjeldsundet (konsept 3) ikke er aktuelt før konsept 2 er ferdig.

Det har hele tiden vært tverrpolitisk enighet om viktigheten av prosjektet som et regionalt samferdselsprosjekt, samtidig som mange har vært tydelig på at de ønsker at konsept 3 prioriteres som en viktig og sentral del i prosjektet.

Dette ble på nytt synlig i forbindelse med planprogrammet som nylig var ute på høring, der flere av innspillene har bedt om at Vegvesenet vurderer muligheten for forsere planleggingen av konsept 3.

Konsept 3 trenger mer tid på å planlegges
Planleggingstiden for konsept 3 er lengre enn for konsept 2, siden den blant annet innebærer at det må utarbeides en kommunedelplan. Derfor er det viktig å holde på rekkefølgen for å holde fremdriften. I verste fall må man stå over en NTP-periode, noe som innebærer opp til fire års forsinkelse.

Kan forsinke fremdriften
Regionvegsjef Torbjørn Naimak understreket at bestillingen fra regjeringen er klar, og at forsøk på å endre på dette nå kan føre til utfordringer for fremdriften i prosjektet. 

– En endring på dette vil kunne føre til betydelig lengre tidsbruk, både i planleggingen og for å få det realisert. Hvor mye, skal jeg ikke si, men det kan bli betydelig, siden vi har en NTP-revisjon på gang. 

– Skal vi legge noe annet enn det regjeringen har sagt til grunn i denne planleggingen, vil det kunne rokke ved hele beslutningen og det oppdraget vi har fått i forbindelse med statlig plan, sa Naimak. 

– Jeg har skrytt mye av at vi har et godt samarbeid i dette prosjektet, både mellom de syv kommunene, sektormyndighetene og departementene som er involvert, og jeg er glad for at vi fortsatt kan ha full oppslutning fra dere om å planlegge i henhold til det som er bestilt fra regjeringen, sa Naimak.

Regionvegsjefen understreker at han har stor forståelse for at det det legges politisk press på konsept 3.

– Jeg syns selvsagt det er helt greit at dere jobber politisk for konsept 3 – så lenge det ikke rokker for fremdriften i konsept 2, sa Naimak.

Starter forprosjekt for konsept 3
I planleggingen av konsept 2 har man hele tiden lagt til rette for at de løsningene man foreslår skal ivareta en fremtidig ny kryssing av Tjeldsundet, og for å ivareta best mulig løsning for konsept 2 og 3 samlet, planlegges det å gjennomføre et forprosjekt for konsept 3 i løpet av 2015.

Regionvegsjef Torbjørn Naimak
Aktuelt for fylke: Nordland, Troms og Finnmark