Det første byggetrinnet av Oslofjordtunnelen ble åpnet i 2000 og omfattet bygging av E134 fra Bjørnstad i Røyken kommune til Vassum i Frogn kommune. Oslofjordtunnelen mellom Måna og Verpen, Frogntunnelen og Vassumtunnelen utgjør en del av E134 og Oslofjordforbindelsen. Les mer om dagens Oslofjordforbindelse.
I proposisjonen som lå til grunn for byggingen av Oslofjordforbindelsen, lå det som en forutsetning at strekningen skulle bygges ut i takt med trafikkutviklingen. Byggingen ble derfor planlagt gjennomført i to byggetrinn.
Her kan du lese mer nyhetssaken om "Prosjekteringsgrunnlaget offentliggjort"
Byggetrinn 2
Når prosjektet står ferdig har vi:
- bygget et nytt løp i Oslofjordtunnelen på 7,4 kilometer
- bygget et nytt løp i Frogntunnelen på 1,6 kilometer
- utvidet Vassumtunnelen slik at den får to gjennomgående løp
- utvidet fra to til firefelts veg mellom tunnelåpningen på Måna og fram til E6 på Vassum, 6 kilometer. Dette medfører også å bygge et nytt broløp for den ca. 200 meter lange Bråtan bro, utvidelse av viltundergang
- Erstattet rundkjøringene med to nye 2-planskryss på henholdsvis Måna og Verpen
Reguleringsplan E134 for Frogn og Hurum (nå Asker) kommuner ble vedtatt februar 2015. Dokumenter og tegninger tilknyttet reguleringssaken finnes i kommunens kartportal. Tast inn søkeord "rv 23" (vegen skiftet navn i november 2018).
Status
- Kommuner og Viken har gitt sin tilslutning til delvis bompengefinansiering av av prosjektet (juni 2020)
- Ekstern kvalitetssikring (KS2) er gjennomført (september 2021)
- Sak om utbygging og finansiering er lagt frem fra depertementet, og er nå til behandling i Stortinget.
- Arkeologiske utgravinger ferdigstilt
- Det jobbes med å erverve grunn til prosjektet
- Bygging av gang- sykkelvei langs Osloveien ble ferdigstilt våren 2023.
- Forberedelser til å gjennomføre anskaffelser. Det er planlagt med en stor totalentreprise for hele prosjektet.
Veiprosjektet ble vedtatt i Stortinget 4. juni 2024.