Artikkelen er frå 2013, og innhaldet kan vere utdatert.

Samferdselsminister Marit Arnstad ber Statens vegvesen utarbeide et grunnlag for å vurdere om bru bør utredes som alternativ til tunnel for Oslofjordforbindelsen.

Vegvesenet har i sitt arbeid lagt vekt på at bygging av bru vil føre til betydelige merkostnader og at en løsning med tunnel i to løp vil tilfredsstille kravene i Tunnelsikkerhetsforskriften. En planprosess for bru vil umuliggjøre en løsning i 2019, som er fristen for oppgradering i følge Tunnelsikkerhetsforskriften.

Arbeidet med å planlegge et nytt tunnelløp for Oslofjordforbindelsen er allerede under arbeid. Tunnelen ble i sin tid planlagt med to løp, men det ble forutsatt bygging i to byggetrinn i takt med trafikkutviklingen.

- Bygging av tunnel bør ikke velges bare fordi denne løsningen kan realiseres raskt og ha lavest investeringskostnad, skriver Marit Arnstad.

Statsråden mener at merkostnadene for investering i bru må sees i sammenheng med sparte kjørekostnader, tidskostnader, drifts- og vedlikeholdskostnader og kostander til større oppgraderinger, sammenlignet med tunnel. Hun mener at sikkerhet, driftsstabilitet, trygghetsfølelse, klimagassutslipp og naturinngrep er også relevante faktorer som bør utredes.

Innen utgangen av januar 2013 skal Statens vegvesen utarbeide et konkret grunnlag for å vurdere om bru bør utredes som alternativ til tunnel for riksvei 23 Oslofjordforbindelsen.

Aktuelt for fylke: Viken