Artikkelen er fra 2013, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen inngår avtale med ingeniørfirmaet Aas-Jakobsen om utarbeidelse av reguleringsplan for byggetrinn 2 av Oslofjordforbindelsen. Kontrakten er på 52,4 millioner kroner.

Statens vegvesen undertegnet 4. mars en kontrakt for planlegging og prosjektering av et nytt løp på rv. 23. Et nytt løp i Oslofjordtunnelen, som skal gå parallelt med eksisterende tunnel, er en del av prosjektet.

 - Vi gleder oss til å komme i gang med dette viktige prosjektet, sier Anne-Grethe Nordahl som er prosjektleder i Statens vegvesen.

Målet er å sikre eksisterende tunnel, slik at denne tilfredsstiller kravene i tunnelforskriften. En ny parallell tunnel vil gi økt driftssikkerhet, bedre forutsigbarhet for trafikantene og vesentlig bedret trafikksikkerhet.

 

Omfattende prosjekt

- Oppdraget omfatter rådgivning og prosjektering for utarbeidelse av komplett reguleringsplan med nødvendige forundersøkelser, utredninger, beskrivelse og bestemmelser for nytt tunnelløp i rv. 23 Oslofjordtunnelen samt utvidelse fra to til fire felt på rv. 23 mellom Måna og Vassum, inkludert nytt løp også i Frogn- og Vassumtunnelen, sier Nordahl.

 Kontrakten inneholder også en opsjon på rådgiving og prosjektering av komplett byggeplan med konkurransegrunnlag, arbeidstegninger, ferdigvegstegninger og oppfølging i byggetiden for ny tunnel og tilhørende veganlegg.

 Arbeidet starter umiddelbart og det legges opp til å ha planen klare for politisk behandling i løpet av første halvår 2014.

 

 

Kontaktperson:

Anne-Grethe Nordahl

Mobil: 97138386

E-post:

 

Kontrakt med Aas-Jakobsen om prosjektering av nytt løp i Oslofjortunnelen prosjektleder Anne-Grethe Nordahl og avdelingsleder Snorre Slapgård fra Aas-Jakobsen
Prosjektleder Anne-Grethe Nordahl fra Statens vegvesen og avdelingsleder Snorre Slapgård fra Aas-Jakobsen undertegner kontrakt for utarbeidelse av reguleringsplan for Oslofjordforbindelsen. Foto: Henrik Ebne
Aktuelt for fylke(r): Viken