Artikkelen er frå 2013, og innhaldet kan vere utdatert.

Stigningen på 7 grader i Oslofjordtunnelen byr på utfordringer for enkelte tungtransporter. Ny tunnel bør likevel bygges med samme stigning.

«Vil statsråden sørge for at tunnelen bygges med maksimalt 5 prosent stigning, i tråd med EU sitt tunneldirektiv», skriver stortingsrepresentant Bård Hoksrud i et spørsmål til samferdselsministeren .

 

Sikker stigning

Samferdselsministeren legger i sitt svar vekt på at ulike stigningsforhold mellom tunnelene vil gjøre det svært komplisert og kostbart å etablere gode forbindelser til bruk ved en eventuell evakuering av tunnelen.

«Når det gjelder Oslofjordtunnelen vil det bli veldig komplisert og kostbart å bygge et nytt tunnelløp med bare 5 prosent stigning samtidig som det skal etableres gode forbindelser mellom gammelt og nytt løp for å sikre rømning ved en eventuell brann i et av tunnelløpene. Statens vegvesen anser det derfor som uaktuelt å vurdere en løsning med bare 5 prosent stigning. Samferdselsdepartementet er enig i dette. Det viktigste må være å velge en teknisk løsning som avveier hensynet til økonomi og et akseptabelt risikonivå i tunnelen. Jeg vil for øvrig minne om at en alternativ løsning med bru vil bli vurdert i konseptvalgutredningen for kryssing av Oslofjorden», skriver samferdselsminister Marit Arnstad i sitt svar.

- En tunnel med 5 prosent stigning vil bli ca. 2,3 km lengre enn dagens tunnel med 7 prosent stigning,  som igjen medfører at også rømningsveiene blir betydelig lengre, sier Anne-Grethe Nordahl som er prosjektleder for Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2.

Spørsmålet fra Bård Hoksrud til samferdselsministeren.

Her kan du lese tunnelforskriften

Aktuelt for fylke: Viken