Artikkelen er frå 2004, og innhaldet kan vere utdatert.

Forventet vekst i biltrafikken på tretti prosent i Oslo-området og en tålegrense i Oslo sentrum som allerede er nær overskredet, gjør at fortsatt trafikantbetaling i form av bompenger eller veiprising etter 2007 vurderes.

Statens vegvesen Region øst har nylig presentert forslag til utredningsprogram for Oslopakke 3 for politikerne i Oslo og Akershus. Nå er det opp til politikerne å enes om hva de ønsker.

Den økende biltrafikken er en av Oslo-områdets største utfordringer. Et effektivt, sikkert og miljøvennlig transportsystem er en forutsetning for en god utvikling i Oslo og Akershus.

Veiprising eller fortsatt bompenger

Brukerbetaling i form av veiprising eller bompenger vil kunne doble pengesekken til veibygging og kollektivtilbud i Oslo og Akershus. Trafikantbetaling er dessuten et viktig redskap for å regulere biltrafikken. Det gir bedre fremkommelighet for nyttetrafikken – som buss, trikk og næringslivets transport.

Tre ulike profiler på Oslopakke 3

Forslaget til utredningsprogram skisserer tre mulige profiler på Oslopakke 3. Den første vektlegger utbygging av veinettet, den andre prioriterer kollektivutbyggingen og den tredje er en kombinasjon av de to førstnevnte – en såkalt ”by- og tettstedssatsning”. Politikerne i Oslo og Akershus skal nå bli enige om hvilken retning de skal velge.

Mulig oppstart i 2008

Til høsten begynner Oslopakke 3-sekretariatet i Statens vegvesen å utarbeide ett eller to forslag til Oslopakke 3. Våren 2005 blir disse drøftet sammen med forslaget til handlingsprogram for 2006-15 for Jernbaneverket og Statens vegvesen. Etter lokale vedtak, en stortingsproposisjon med tilhørende behandling i Stortinget og videre planlegging, kan en Oslopakke 3 ha mulig oppstart i 2008.

Aktuelt for fylke: Viken, Oslo