Sikret finansiering av Fornebubanen
Styringsgruppen for Oslopakke 3 har i dag blitt enige om et nytt handlingsprogram for Oslopakke 3 for de neste fire årene. - Dette sikrer finansiering av Fornebubanen, sier Tonje Brenna, fylkesrådsleder i Viken fylkeskommune og byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen.
Oslopakke 3 bevilger midler til store prosjekter som Fornebubanen og nytt signalsystem for T-banen. Det settes også av betydelige midler til drift av kollektivtrafikken i Oslo og Viken.
I Viken prioriteres sykkelsatsing i tråd med gjeldende samferdselsplan, og Oslo kommune er i samarbeid med Statens vegvesen i gang med å gjennomføre sykkelplanen som innebærer 100 km nye sykkelanlegg innen 2025.
Ytterligere blir det bevilgninger til E16 Sandvika-Wøyen for ferdigstillelse av prosjektet i 2021, og til planlegging av rv.4 Kjul – Rotnes. Samlet plan for trikk i Oslo får midler til fullføring og innkjøp av nye trikker, og det blir penger til oppgradering og vedlikehold av T-banenettet.
Investeringsmidler til nytt signalsystem (CBTC) for T-banen, og til planlegging av ny T-banetunnel Oslo sentrum og Majorstuen stasjon ligger også i det nye handlingsprogrammet.
Grønt lys for Fornebubanen
-Jeg er glad for at vi nå får på plass den lokale delen av finansieringen til Fornebubanen. Dette vil bety mye for folk i området rundt Fornebu, og for hele vårt område. Nå venter vi bare på statens endelige ja, sier Tonje Brenna, fylkesrådsleder i Viken.
– Mange som jobber på Fornebu bor i Oslo, og mange som jobber i Oslo bor langs Fornebubanens trasé. Å få mer av trafikken over fra vei til T-bane vil gjøre hverdagen enklere og bylufta renere. De borgerlige partiene har lovet utbygging av Fornebubanen siden 2013, men vi venter fortsatt på at regjeringen skal innfri hva de har lovet. Min oppfordring til samferdelselsminsiteren er å signere avtalen som muliggjør Fornebubanen og bli med å ta første spadetak senere i år, sier Raymond Johansen.
– Dette er en stor dag for miljøet. Fylkesrådet i Viken og byrådet i Oslo står samlet om å øke kollektiv- og sykkelsatsingen, og få ned biltrafikken og luftforurensningen. Nå vil 99 prosent av Oslos bompengeinntekter gå til kollektiv, sykkel og gange. Dette vil gjøre Oslo til en enda bedre sykkelby, muliggjøre fem minutters avganger på alle Oslos T-banelinjer, og ikke minst at vi kan sette i gang med Fornebubanen, sier Oslos miljø og samferdselsbyråd, Arild Hermstad.
- Vi i Vegvesenet er glad for at partene omsider er blitt enige om et handlingsprogram for de neste fire årene. Dermed kan byggingen av Fornebubanen starte i høst, sier direktør Bjørne Grimsrud i Statens vegvesen.
Grimsrud har ledet arbeidet med handlingsprogrammet i Oslopakke 3.
- Nå fortsetter dialogen med Viken og Oslo. Målet er å sikre finansiering av andre viktige samferdselstiltak i regionen.
Trinn 3 iverksettes senest 1.1.21
Trinn 3 av bomtakstendringene, som startet i 2019, gjennomføres med virkning fra senest 1.januar 2021. Da innføres også et takstfritak for lette elektriske varebiler. Partene Oslo og Viken er enige om at det er nødvendig med økt finansiering av porteføljen, og vil reforhandle Oslopakke 3-avtalen senest innen utgangen av 2022.
Forslaget til handlingsprogram skal nå videre behandles i Oslo bystyre og Akershus fylkesting før sommeren. Handlingsprogrammet blir de lokale partenes innspill til statsbudsjettet for 2021.
Handlingsprogram - sammendrag ligger til høyre på siden.
Kontaktpersoner for media:
· Byrådssekretær, Sindre Buchanan, Oslo Tel. 922 92 525
· Politisk rådgiver Ingrid Endrerud, Viken tel. 951 52 966
· Bjørne Grimsrud, direktør, Statens vegvesen Tlf. 905 25 157