På grunn av arbeidet med den nye brua blir dagens gang- og sykkelvei mellom Arkitekt Ebbells veg og Leangbrua stengt gjennom hele anleggsperioden.

Takker for tålmodigheten

– Av sikkerhetsmessige hensyn må vi stenge dagens gang- og sykkelvei mellom Arkitekt Ebbells veg og Leangbrua mens arbeidene pågår, altså fra nå og frem til Hangarbrua er ferdig neste høst. Vi takker så mye for tålmodigheten og beklager eventuelle ulemper dette måtte medføre for gående og syklende langs strekningen, sier byggeleder Vegard Thorvaldsen fra Statens vegvesen.  

illustrasjon av hangarbrua
Slik blir den nye Hangarbrua. Foto: Statens vegvesen

Han fortsetter: Oppstarten av grunnarbeidene er en viktig milepæl for Hovedsykkelruter i Trondheim, Hangarbrua er en stor og viktig «brikke» på delstrekningen Gildheim-Leangbrua, og vi er svært glade for å være i gang med grunnarbeidene. 

kartskisse
Sykkelvegen mellom Leangbrua og Ranheim blir stengt. På kartet ser du hvor du kan sykle eller gå mens hovedsykkelruta mellom Arkitekt Ebbels veg og Leangbrua er stengt. Foto: Statens vegvesen

Dette er arbeidet som skal utføres nå

Hangarbruprosjektet består av to entrepriser, hvor selve aluminiumsbrua med bruoverbygning skal leveres av Leirvik AS. Entreprisen for grunnarbeidene som nå settes i gang skal utføres av entreprenøren Winsnes Maskin & Transport AS. Dette skal de bygge:

  • Gang- og sykkelveier og sykkelvei med fortau med bredde 7,5 meter.
  • Vann- og avløpssystemer og veilysanlegg.
  • Bygging av støttemurer og landkar for brua.
  • Midlertidig og permanent omlegging av høyspentkabler.
luftfoto som viser hvor Hangarbrua kommer
Her kommer Hangarbrua over jernbanen ved Leangen stasjon. Foto: Statens vegvesen

–  For å frigjøre plass til å bygge støttemurer, sykkelvei og brua må høyspentkabler som ligger i bakken først legges om i en midlertidig trasé, forklarer Thorvaldsen. Han forteller at det er snakk om store kabler på 66 KV som er krevende å flytte, og at når kablene er flyttet kan de andre arbeidene starte for fullt. Tilrigging og mindre forberedende arbeider pågikk i juli, mens høyspentomleggingen starter nå i august. Arbeidene vil føre til noe mer anleggstrafikk langs Leangenvegen.

–  Winsnes skal gjøre alt klart for bruoverbygning: både riggareal, bygging av landkar og all tilstøtende infrastruktur innen februar 2025. Da kommer brua med frakt fra Stord, der den blir produsert av Leirvik AS. Hangarbrua vil fraktes med båt fra Stord til havna i Trondheim, før den fraktes videre med bil til Leangen. Etter at Hangarbrua er montert og heist på plass skal Winsnes sluttføre kontraktsarbeidene og være ferdige i oktober 2025, forklarer Thorvaldsen.

Hangarbrua – Norges første aluminiumsbru på 30 år

Hangarbrua er et pilotprosjekt hvor Statens vegvesen vil teste ut bruk av aluminium som et mer bærekraftig alternativ til stål og betong i brukonstruksjoner.

Byggingen av selve Hangarbrua startet opp 13. mai hos Leirvik AS på Stord. Les om byggestarten i artikkelen Denne  aluminiumsbrua kan utløse et nytt industrieventyr for Norge

En ny æra for bærekraftig infrastruktur

I denne filmen forteller nøkkelpersoner i prosjektet om byggestarten av Hangarbrua . Video: Petter Tubaas/Vestland Media.

–  Hangarbrua er et viktig prosjekt for Trondheim, men materialteknologien er svært viktig for industrien generelt. Hangarbrua kan sette standarden for materialvalg i fremtidige bruer både i Norge og internasjonalt, sier Thorvaldsen.

Hovedsykkelruta i Trondheim blir en viktig trafikkåre for gående og syklende i fremtiden, både for de som pendler mellom Trondheim, Ranheim og Rotvoll – men også for de som jobber, går på skole eller bor i området.

–  Samtidig som Statens vegvesen bygger ut strekningen, bygges det også ny videregående skole og boliger i området som vil nyte godt av det nye sykkelveinettet, avslutter Thorvaldsen.

Aktuelt for fylke: Trøndelag