Artikkelen er fra 2013, og innholdet kan være utdatert.

Nå skal det satses stort på sykkelekspressveger i og rundt de store byene i Norge.

– Vi håper å være godt i gang med 80 kilometer sykkelekspressveger de neste ti årene, sier Marit Espeland, nasjonal sykkelkoordinator i Statens vegvesen. I London har de Cycle Superhighways. I Danmark Cykelsuperstier. Og nå kommer Norge etter. Det snakkes om sykkelstamveger og sykkelekspressveger, høystandard sykkelveger og sykkelveg med fortau. Poenget er at en kan sykle raskt og effektivt over lengre strekninger uten å måtte stoppe for biler.  

Effektivt

– En sykkelekspressveg har lite eller ingen kryssende trafikk, og syklistene vil bli prioritert i lyskryss. Videre har disse høy standard og god bredde med midtstripe så en kan passere hverandre sikkert og i fart opp til 40 kilometer i timen, forklarer Marit Espeland. Disse sykkelvegene er forbeholdt syklister, men noen steder planlegges fortau ved siden av. Sykkelekspressveger er først og fremst aktuelle å få på plass der det er pendlerruter ved innfartsveger til de største byene.

Godt alternativ

 – Vi må få flere til å sykle hvis vi skal få folk fram i storbyene i framtida. Da må vi gjøre det mer attraktivt å sykle, og sykkelekspressveger er ett av flere tiltak. Når en kan sykle med god fart uten stadig å måtte bremse opp for kryssende trafikk, så er det virkelig et alternativ til bil. Sykkeltrafikken i byene skal øke fra 10 til 20 prosent, sa vi må stå på for å bedre forholdene, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen. 

Les hele saken i nyeste utgave av Statens vegvesens etatsavis Vegen og vi.

Aktuelt for fylke(r): Rogaland