Førstegangsbehandla reguleringsplan for Sørmarka–Smeaheia
Strekningen mellom Sørmarka og Smeaheia på den planlagte sykkelstamvegen ble sist uke politisk førstegangsbehandlet både i Stavanger og Sandnes. Planen skal om kort tid legges ut på offentlig høring.
Politikere i begge kommunene kom i tillegg med noen oversendelsesforslag, eller presiseringer.
Stavanger
Kommunalstyret for byutvikling i Stavanger vedtok enstemmig følgende:
Forslag til reguleringsplan for Sykkelstamveg, delstrekning Sørmarka til kommunegrense, Hinna bydel, plan 2439, med plankart datert 24.01.2014 og reguleringsbestemmelser datert kultur og byutvikling 04.02.2014, sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn.
Vedtaket fattes med hjemmel i plan- og bygningsloven § 12-10.
Hilde Karlsen (uavh.) fremmet følgende oversendelsesforslag:
1. Til 2. gangsbehandling bes det om at støyskjerming på utsatte strekk vurderes på ny.
2. Det må også legges til rette for at sykkelstamveien skal forbeholdes transport syklister.
3. Det bes om en bedre beskrivelse av hvordan stamveien skal belyses.
Christian Nicolay Wedler (Frp) fremmet følgende oversendelsesforslag:
Sykkeltraséer på Forus legges ved kollektivtraséene, og gjennom Forus Vest. Disse må gjerne legges i høyden.
Sandnes
Utvalg for byutvikling godkjenner at Detaljregulering for Sykkelstamvei Smeaheia–Kommunegrense Stavanger - plan nr. 2012102, sist datert 06.12.2012, med tilhørende bestemmelser, sist datert 06.12.2012, legges ut til offentlig ettersyn med følgende presiseringer:
a. Planbestemmelsenes § 2 skal inneholde krav om at det skal etableres trygg kryssing av Somaveien for myke trafikanter før eksisterende undergang for gående og syklende kan stenges / fjernes.
b. Stokkaveien er en skoleveg og trafikksikkerhet langs vegen er dermed viktig. Krysset som ligger øst for broa som krysser E39 fremstår som uoversiktig og vanskelig for barn og unge å krysse. Det må derfor sees på muligheten for å strukturere krysset ved å anlegge dråpe.
c. Påkoblingspunktet til sykkelstamvegen ved Børskådå fremstår som uoversiktlig, og det bør vurderes å utforme koblingspunktet som ved påkoblingen ved Somaveien.
d. Den digitale planleveransen skal være godkjent før planen kan tas opp til 2. gangs behandling.