Slik kan finansieringen til Harstadpakken økes
9. februar skal saken om utvidet finansiering av Harstadpakken tas opp i Harstad kommunestyre. Nå har styringsgruppen i prosjektet konkretisert sitt forslag.
– Vi ønsker å gjennomføre alle tiltakene i Harstadpakken, men samtidig er det et sterkt ønske om at bompengene skal øke minst mulig, sier Maria Serafia Fjellstad (V), varaordfører i Harstad kommune og fungerende leder av styringsgruppen i Harstadpakken.
Etter fremlegget for kommunestyret i november 2016 har prosjektet og styringsgruppen jobbet videre med grunnlaget og har kommet med et konkret forslag til hvordan behovet for økt finansiering kan løses.
I de oppdaterte kostnadsberegningene som ble lagt frem i november ble det skissert at det trengs om lag 1 mrd. kroner ekstra for å finansiere den resterende porteføljen i Harstadpakken.
– Vi har sett på alle muligheter og i det lengste prøvd å finne andre tiltak enn å øke bompengetaksten. Vi har kommet et godt stykke på veg, men skal vi legge til rette for at hele porteføljen i Harstadpakken skal kunne bygges, må politikerne vurdere en generell takstøkning og en heving av passeringstaket i Harstad, forklarer Fjellstad.
Skal uansett standardisere rabatter og fjerne særordninger
Samferdselsdepartementet har allerede vedtatt å standardisere rabatter og fjerne lokale særordninger i bompengeprosjekter. Dette vil få konsekvenser også for Harstad.
– En av konsekvensene med det nye takst- og rabattsystemet som er vedtatt er at taksten i Harstadpakken uansett vil øke fra 12 kroner til 14 kroner, samtidig som rabatten for kjøretøy i takstgruppe 1 økes fra 10 til 20 prosent. Dette betyr at vi uavhengig av denne saken om merfinansiering vil bli bedt om å se på en del endringer i bompengefinansieringen av Harstadpakken. Da kan vi like gjerne ta tak i dette med en gang, og gjøre den til en del av hele saken om merfinansiering, i stedet for å gjøre det i to omganger, sier Fjellstad.
Styringsgruppen har foreslått følgende tiltak for å øke inntektene til Harstadpakken:
For å komme i mål med behovet for mer midler er det foreslått en rekke forskjellige tiltak. I tillegg til å kunne kalkulere med lavere rente er det sett på mulighetene for lengre betalingstid, statlige, fylkeskommunalt og kommunalt tilskudd, heving av passeringstak, samt en generell takstøkning.
Bidrag | Mill. kroner |
Statlig tilskudd | 180 |
Refusjon av mva. kommune/fylke | 70 |
Friske midler Harstad kommune | 40 |
Friske midler Troms fylkeskommune | 40 |
Lavere rente 1,4/4/6,5 %, månedstak fra 60 til 80, bompengeperiode fra 15 til 20 år | 490 |
Takstøkning | 180 |
SUM | 1 000 |
Hvis taksten for takstgruppe 1 økes til 16 kroner, vil det med AutoPASS-brikke reelt utgjøre en passeringskostnad på 12,80 kroner. Det foreslås også å øke taksten for takstgruppe 2 til 32 kroner.
Ny makspris på 1024 kroner pr. måned
Gitt at taksten blir vedtatt til 16 kroner, vil det med AutoPASS-avtale bli 12,80 kroner pr. passering, og gitt et nytt passeringstak på 80 passeringer så gir dette en makspris pr. måned på 1024 kroner.
Vegen videre
– Det er mange forutsetninger her, men får vi til dette så vil dette være tilstrekkelig for å finansiere den resterende porteføljen i Harstadpakken. Og da er det også tatt hensyn til nytt takst- og rabattsystem som uansett ville ha ført til økning i bompengesatsen, sier Fjellstad.
Det er viktig å understreke at dette bare er et forslag fra styringsgruppen. Skal man prøve på å gjennomføre de ulike tiltakene krever dette at det settes i gang forskjellige prosesser, både kommunalt, fylkeskommunalt og mot Stortinget. Uansett så er det opp til Harstad kommunestyre å fatte de nødvendige vedtakene som trengs for å kunne sette i gang de ulike prosessene.