Artikkelen er frå 2016, og innhaldet kan vere utdatert.

På grunn av kaldt vær er det vanskelig å få god kvalitet på asfalteringen i Kanebogen, og de siste lagene med asfalt legges derfor neste år.

Når man asfalterer så legge man tre lag med asfalt: Bærelag, bindelag og slitelag. Det er allerede lagt bærelag i Kanebogen, og det som skulle legges nå var det som kalles bindelag. Slitelaget skulle uansett legges neste år.


- Denne uken hadde vi planlagt å legge det vi da kaller bindelaget, men det er rett og slett for kaldt til å få den kvaliteten vi trenger, forteller byggeleder Knut Abrahamsen i Harstadpakken.

Bortsett fra de siste lagene med asfalt skal Kanebogen snart stå ferdig for ordinær trafikk.

Dette får ingen større konsekvenser for billistene og trafikkavviklingen, og det skal legges en del overganger for å sikre at høyden mellom asfalt og kantsteinen ikke blir for stor.

- Alt annet blir ferdigstilt her, slik at det eneste som står igjen til våren vil være de siste to lagene med asfalt som skal på toppen, samt at det skal beplantes i området, forklarer byggeleder Knut Abrahamsen i Harstadpakken.

Når Kanebogen åpner for ordinær trafikk skal vegmerking, rekkverk, belysning også videre være ferdig og fartsgrensen på riksvegen økes igjen til 60 km/t.

Aktuelt for fylke: Troms og Finnmark