Varsel om forberedende grunnundersøkelser
Nå starter de forberedende grunnundersøkelsene for ny rv. 22 i Fetsund. Det skal gjøres undersøkelser på land og i Glomma.
Rv. 22 Kryssing av Glomma er et vegprosjekt som strekker seg fra Garderveien til Kringenkrysset i Lillestrøm kommune. Lillestrøm kommunestyre vedtok kommunedelplan for rv. 22 Kryssing av Glomma i september 2020 der foreslått trase i hovedsak følger dagens rv. 22 og med ny bru over Glomma.
Statens vegvesen er nå i en innledende fase for videre planarbeid (reguleringsplan) og har behov for mer kunnskap om grunnforhold. Undersøkelsene er en del av forberedende arbeider før forslag til reguleringsplan kan utarbeides.
Undersøkelser februar – mai.
Allerede fra februar vil du kunne se borerigger i prosjektområdet. Både på land og på Glomma.
Undersøkelsene vil bli gjennomført på en så skånsom måte som mulig. Dette gjelder også med hensyn til plassering av borepunktene. Eventuelle spørsmål knyttet til plassering av borepunkter, mulige atkomstveier, og andre relevante opplysninger, kan avtales direkte med Multiconsult, sier Petter Boge Kjønnås i Multiconsult.
Multiconsult er vår konsulent på oppdraget og de vil starte opp undersøkelsene i uke 7. Vi vil holde på i perioder helt frem til mai måned, sier planleggingsleder i Statens vegvesen, Jan Terje Løitegård.
En borerigg er ca. 2 m bred og har en lengde på ca. 4,5 m samt vekt på ca. 5-10 tonn. Selve borekrona som bores ned i bakken er ca. 5-8 cm i diameter. På Glomma vil det bli brukt en flåte med påmontert borerigg.
Slik foregår grunnundersøkelsene
Først skal vi måle inn borepunktene og registrere eventuelle kabler og vannledninger i grunnen. Grunnboringene utføres med en beltegående borerigg. En borekrone påmontert tynne stålstenger bores ned i bakken. Det bores gjennom løsmasser til berg påtreffes og deretter bores det tre meter inn i berg. Arbeidene vil bli gjennomført på en så skånsom måte som mulig. Dette gjelder også med hensyn til valg av borepunkter, sier Petter Boge Kjønnås i Multiconsult.
I Glomma vil undersøkelsene bli utført fra en flåte som forakres i posisjon med wire i hvert hjørne. Det er planlagt å bore i rutemønster for å dekke vegtraséen og brualternativer som
Et borepunkt er normalt ferdig i løpet av noen timer. Arbeidstiden er satt til dagtid mellom kl. 08-18.
Kontakt
Har du spørsmål om borepunktene eller borearbeidene?
Kontakt Multiconsult Norge AS v/ Petter Boge Kjønnås, pbk@multiconsult.no
eller på telefon: 69 38 39 21
Har du spørsmål om prosjektet Rv. 22 Kryssing av Glomma?
Kontakt planleggingsleder Jan Terje Løitegård, jan.terje.loitegard@vegvesen.no eller på telefon 958 94 852.
Se mer informasjon om vegprosjektet på Vegvesenets nettsider. https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/riksveg/rv22glommakryssing/